Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

Ännu en test av De Buyer stekpanna – nu med omelett - och recept

Av Lena - 6 augusti 2010 13:00

Test 3 av min stekpanna i kolstål fick bli med omelett.


4 ägg

0,5 dl vatten

2 krm salt

1 msk smör

en näve riven ost, ex. Västerbotten


Vispa samman ägg, vatten och salt med en gaffel.

Ha en riktigt het panna, i med smöret och när det tystnat häller du äggsmeten och sänker värmen något. Rör runt lite så den flytande smeten når botten på pannan. När den halvstelnat strör du över osten. Låt pannan stå på eftervärme tills omeletten är lagom krämig.

Låt halva omeletten glida ner på en tallrik och vicka till så den andra halvan viker sig över.


Vilken stekpanna! Inget fastnar och färgen på maten är lätt att få som man vill. Underbar!


Test 2 med falukorv här.



  


   Så här såg pannan ut efter att omeletten glidit ur.


Övriga resultat av min testiver:


Inköp


Stekpanneförberedelser samt steka vårrullar i olja


Enebackens falukorv från Lidl (som ändå aldrig fastnar i pannan)


Pannkakor och annan korv

 
 
Majsan

Majsan

7 augusti 2010 08:29

Den där pannan verkar ju helt superduper!! Det kanske är en sån man ska ha när det är dags att köpa en ny... Annars pratar min ömma moder sej varm om Globals åttonde underverk, men de känns rätt dyra för en tjej som gillar att shoppa en hel del annat oxå ;)

Ha en underbar helg!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

7 augusti 2010 10:11

Ja, hittills är jag nöjd men det ska till lite mer tester. T.ex med en sämte falukorv, den sorten som brukar klibba sig när man steker. Nu hade jag Enebackens och det fastnat ju aldrig.
Global, där får man ju betala rätt mycket för märket, pecis som le Creuset (som jag är kär i).
Fast det ÄR ju kvalité då!
Den här kostar pannan 325 kronor och det känns rätt lagom!
Ha en härlig helg du med! Jag åker till Kreta nu :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards