Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

Höstens första kräftor - test av Kräftkungens special

Av Lena - 20 augusti 2010 21:00

  


Vi köpte Kräftkungens Special förra året och blev nöjda så vi köpte det i år med. 97 kronor på Willys.  

Packade 2010-05-30.

Fördelen är att det ingår en hel hög med stjärtar och det gillar sambon som inte gillar att pilla så mycket. Själv äter jag gärna det gottaste i huvudet så jag tar de hela. Sambons son äter av både och för han är duktigt på det där med huvuden.


Två kräftor var sönderklämda, resten hela, och alla hade mer eller mindre små klor. Ingen hade rom men de flesta hade bra smör. Fast och fina i köttet, lagom hårt skal, bra sälta och ok dillsmak.


Nästa gång blir det ICA:s egna Jumbo som jag har hört så mycket gott om! Svenska är inte att tänka på med de priser de har.

Om jag hade pengar …


Förrätten bestod av gratinerade sniglar!

Sambons son har så otroligt välvilliga smaklökar och det gäller att passa på nu när han är välvilligt inställd till nya smaker/rätter. Det kan ta slut fort, han fyller snart elva år, så jag försöker presentera så mycket som möjligt som han inte har testat än. I min tanke var nog sniglar det ”läbbigaste” men döm om min förvåning när han slurpade i sig alla fyra han fick! Jag trodde knappt han ens skulle våga! Fast det trodde jag nog ändå innerst inne. Den grabben har ett mycket öppet sinne för mat och börjar så smått själv vilja stöka i köket. Gissa om jag är uppmuntrande där?


Jag hade köpt en sådan där fryst omgång sniglar i skal som ligger i aluminiumform och som är klar med vitlökssmör och allt. ”Allt” är väl persiljan då. Tänk, jag läste faktiskt inte innehållsförteckningen och förpackningen ligger i soptunnan. Det är inte likt mig.


Och tänk! Sambon hade heller aldrig ätit sniglar! Han gav sniglarna 3 av 5 och vitlökssmöret 2 av 5. Ja, vitlökssmöret var ingen hit!


   


   


     



 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

21 augusti 2010 13:58

Så gott det ser ut. Sniglar var populärt när jag jobbade som kock, sålde massor av dem jag fyllde med ett chilivitlökssmör.
Mamma och jag åt kräftor häromveckan, Pandalus på halvkilospaket var riktigt goda. Ha en skön helg :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

21 augusti 2010 15:34

Chilivitlök lät gott!
Min mamma år också av halvkilospaket som var bra. Säkert Pandalus.
Ha de fint du me!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

21 augusti 2010 23:50

Fast om det är ett hus på ryggen, då är det en snäcka vad jag lärt mig.. Sniglar har inga hus.
--
Hur som, cool kille!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

21 augusti 2010 23:51

Hur det blir serverat är inte huvudsaken! Eller huuuur!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards