Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2010

Hotell Ilianthos Village, Agia Marina, Kreta – själva hotellet

Av Lena - 21 augusti 2010 17:27

Vakna med ett leende, så har du det gjort! Äh, det stämde inte, vi log hela dagen.

Vi vaknade trötta och outsövda, sambon efter 1,5 timmars sömn och jag efter 2 extrasmå pyttetimmar, och på ett strålande humör! Varför vi inte kunde sova vet vi inte men gissar att det berodde spänningen och på den ovana värmen. För min del hade en tom mage mycket med saken att göra. Efter flygresan var jag utsvulten.

När jag vaknade hade sambon redan varit och handlat vatten, läsk och den obligatoriska whiskyn man måste börja dagen med. Gulle!

Eftersom man behöver en whisky i varje ben så gäller det att hälla upp små. Efter två whisky kommer vissa på att de har 3 (tre) ben! Fast det gällde ju inte någon av oss heller!

Strålande sol på balkongen men vi satt i skuggan av pelaren och klunkade vatten och försökte samla oss nog för att fatta att vi var i Grekland.


   Utsikt över hotellet från ett av våra fönster


   Detta är ett högt träd som växte så nära vår balkong att jag hade kunnat plocka en "knopp" eller om det är färdiga blommor eller vad det är.

Vad ÄR det?


   Mot gatan


   Samma gata




Att öppna ytterdörren till rummet blev lite av en chock! Hetvägg är en maträtt men vi möttes av en vägg av hetta! Ooops, vad man inte är van. Jag började svettas direkt och såg ut som nykliven ur duschen. Stå ut! Ner till frukost!


Det visade sig att det skulle bli hetare och hetare under veckans lopp och en osedvanligt och väldigt hög luftfuktighet stundom. Men jag klagade inte för trodde att det alltid var så där vid den tidpunkten på året. Sedan fick jag höra att till och med grekerna själva klagade men då var det försent. Att klaga alltså.

Mot slutet av veckan sprang personalen omkring och flyttade runt termometrar för att visa på hur hett det var både i skuggan och i solen.


Hotellets arkitekt vill jag ha ett snack med för jag vill ge beröm!

Promenaden till matsalen var fantastisk! Vilket hotell! Vilken arkitektur! Vilka färger på huskropparna! Jag har tagit alldeles för få foton för mitt eget bästa men kan säga att allt var otrolig välskött. Och det vattnades växter och sopades och var tipptopp dagarna i ända! Illianthos Village är ett riktigt, riktigt vackert ställe!


Hotellet är bygg avlångt med flera olika byggnader i rad med trappor, prång och gångar emellan. Överallt är det olika byggt och med olika planteringar, vackra växter i stora krukor och annat.

Efteråt, när jag tänker tillbaks, så får jag en känsla av att han låtit några olika personer bygga fantasifulla hus av lego för att sedan förverkliga dessa i cement eller betong för att sedan måla allt på olika sätt i vackra färger. Att gå runt och titta var en lisa för själen!


   På väg genom hotellet går alltid en mystisk svartklädd man just framför mig.

Hela veckan!


   Och där!


   Trappan har inte rasat! Det är en människa som är utsuddad i photoshop.


   Vackert


   Vindlande vackert


   


   


   


Poolare med baren!

Vi gick en runda till poolen innan vi äntrade matsalen. Helt fantastiskt att se att direkt bakom räcket vid poolen var det inte många meter fram till medelhavet med ön Agioi Theodori Nisida precis bakom. Ön är hemlig på så sätt att jag har svårt att hitta info om den. Synd, den verkar spännande.

En jättefin pool där man hela tiden hörde slurpandet från vattenreningsventilerna med en liten bubbelpool och en hyfsat stor barnbassäng i direkt anslutning. Och en liten fontän längst ner som lyste i olika färger på kvällen. Det var även där hotellets hjärta och huvudpunkt låg – baren!


   


   


   Den mystiska mannen är även vid poolen


   


  


  


Matsalen

Åter mot matsalen så passerar man receptionen där det alltid sitter någon och hejar glatt. Där finns också dagens menyer för lunch och middag men semi-inclusive-maten kommer jag att skriva om i ett annat inlägg.


I matsalen härskar ett par kypare som häller upp kaffe åt en på morgonen och ser till att man får något att dricka vid lunch och middag, när maten redan kallnat på tallriken.

Lärdom: sätt dig först och vänta på att någon uppmärksammar att du sitter där, innan du tar mat. Detta lärde vi oss inte förrän vi skulle åka hem så vi får skylla oss själva.

En hotellgäst berättade att greker oftast inte dricker förrän efter maten så det var nog därför det var så svårt att få till det. För så klart man dricker ett glas vin till lunch!


   Middag på G


   Inte så fullsatt


   Vad?


Gott om plats

Hotellet var bara belagt till 50 % vilket betydde att det aldrig var köer till maten och att det alltid fanns en stol i skuggan vid poolen. Perfekt! Varken sambon eller jag vill pressa i solen utan vi sökte skugga hela tiden. Färgen vi fick var när vi badade och den räckte till att nästan bränna oss.

Var det någon som hörde på nyheterna att medelhavets vattennivå höjdes oroväckande ganska många gånger under vecka 32? Särskilt på torsdagen var det risk för översvämning på flera håll just runt ön Kreta. Hörde du inte det? Vi märkte inget heller.


Kissa?

Det fanns två toaletter att använda, förutom den på hotellrummet.

En som låg i direkt anslutning till poolområdet och en fem meter därifrån, in genom dörren till receptionen. Båda en trappa ner. Den som låg direkt vid poolen, där fick man inte spola ner toalettpapper. Då gällde det att man inte behövde göra nummer 2!

Den andra, vid receptionen, där fick man visserligen spola men ingen av toaletterna hade nyckel. Nyckellås fanns med de var tomma! Lite jobbigt tyckte jag allt att det var.


Den svartklädda mannen med halvlångt smålockigt blont hår som syns på många av bilderna är en okänd grek (?) som förföljde mig heeela greklandsresan! Ända från Falun faktiskt. Och tänk att han följde med mig hem också. Snacka service!


   Är det halvfullt eller halvtomt? Eller, vem är halvfull? Ingen! Skötsamt sälle!


   Vår "trötta" bartender


Har även skrivit om:

Själva resandet och flygbolag och resebyrå


Rummet på Ilianthos Village


Ja, det här är en matblogg men jag KOMMER till maten inom kort!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards