Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2010

En bra förrätt före kräftor - soppa på trattisar

Av Lena - 24 augusti 2010 16:00

Sonen som är på besök hos "ömma modern" skulle serveras kräftor så klart! Trattkantarellsoppa är en bra förrätt. Det är ju gott med något varm före och soppa mättar inte för mycket (2 kilo kräftor till 3 personer). Torkade trattisar har jag i överflöd sedan förra hösten så det passade bra. Den blev god! Väldigt god! Parmesan-chips till.


Trattkantarellsoppa med Parmesan-chips för 3 personer

10 g torkade trattkantareller blötlagda någon timma

2 msk hackad schalottenlök

2 msk smör

en skvätt (2-3 msk) torrt vitt vin

3 dl vispgrädde

3 dl vatten

¾ tärning Knorr mörk buljong

1 msk ädelost

1 tsk svart vinbärsgelé

nymalen vitpeppar

1-2 tsk Maizena-mjöl

Hacka svampen fint och fräs den i smör tillsammans med den hackade löken en stund, 5-10 minuter.

Tillsätt det vita vinet och låt det koka in.

Tillsätt grädde, vatten och buljong och dra några varv med vitpepparkvarnen. Låt sjuda i 20 minuter.

Smält i ädelosten och smaka av med gelé och ev mer vitpeppar. Rör ut Maizenan i lite kallt vatten och rör ner så soppan får lite konsistens. Låt puttra några minuter.

Parmesan-chips

Sätt ugnen på 225°

Riv Parmesan och lägg i små högar på bakplåtspapper, ca 1 msk i varje hög.

Grädda i 4-7 minuter tills osten bubblar och fått lite färg i kanterna.

Servera soppa och chips tillsammans med en god dryck!


  


  


  


  

 
 
hanna

hanna

25 augusti 2010 10:13

heeey jag gillar din blogg!

omg! yummy food! you'll find me here more often. all of this looks amazing!!

http://www.metrobloggen.se/hannasegfelt

 
Lena

Lena

25 augusti 2010 10:37

Hej Hanna!
Kul att du gillar det du ser :)
Du är så välkommen tillbaks. Ha en fin dag!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

25 augusti 2010 20:26

Trycker hårt på gillaknappen, kurr i magen trots att jag är nyäten :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 augusti 2010 20:49

Hehe! Soppan fick 5 av 5 av mina "pojkar" :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards