Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 september 2010

Inte någon mysfaktor direkt, de nya chipsen

Av Lena - 10 september 2010 08:30

OLW har lanserat en serie chips som de kallar "Mysmatchen". Sambon fick syn på dem i butiken och valde en som verkade kunna bli en riktig favorit hos just oss; ”Pickles och mayo”. Räfflade potatischips med smak av pickles, lök och engelsk majonnäs.

Njae, nja, näe! Vi har provsmakat flera gånger ur påsen och kunnat konstatera att några picklade chips är det inte tal om! I bästa fall kan vi känna en smak av dillchips? Vi trodde först att det var fel på våra smaklökar så därför har vi smakat vid flera tillfällen, ihop med/efter olika drycker och utan att ha ätit något före men något bett av syra/vinäger går inte att känna. Lite halvsyrligt som av sourcream kan anas i bakgrunden med lite god vilja men ingen pickles eller majonnäs. Chipsen är inte i vår smak. Rent allmänt annars ca 3 av 5


Innehållsförteckningen lyder:

Potatis, solrosolja, kryddblandning (salt, arom, lökpulver, smakförstärkare (E621), jästextrakt, senapspulver, mjölkpulver, socker, vitlökspulver, örter, surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (gurkmeja).


Så nu vet vi det!


  

 
 
Ingen bild

Linda

10 september 2010 11:52

Lustigt, jag kunde inte äta de nya chipsen pga den starka majonnässmaken. Vidrigt! Jag hatar visserligen majonnäs och kan bara äta en enda sort och knappt det.
Men min syster gillade dem, de var syrliga och med lite dillsmak (hon äter majo), nästan som Salt & vinäger från Estrella.

 
Lena

Lena

10 september 2010 11:59

Oj! Vår favorit är Salt & vinäger från Estrella och dessa kommer inte i närheten enligt oss. Tänk vad olika man kan tycka :)
Smaken är, som tur är, som baken; "halvdelad" ;)
P.S Tror inte vi äter majonnäs av samma märke, du och jag :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

10 september 2010 15:50

Pizzachipsen i samma serie är goda :) Jo, ibland fuskar jag med potatis, dock bara en vetenskapens namn ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 september 2010 18:17

Å så klart har jag nu sprungit och köpt pizzachipsen. Attans om jag e lurad! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

11 september 2010 11:06

Du får nypa mig i skinkan om du känner dig blåst ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 september 2010 12:08

Hehe! Ska blogga om dem senare men de var mycket godare! :)
Fast jag känner mig frestad att låtsas känna mig blåst! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

12 september 2010 16:58

Att de fortfarande envisas att ha Glutamat E621 i sina chips.. De kan ju vara goda utan sånt skräp.

Gjorde riktigt goda egna chips, när jag jobbade några säsonger i Åre.
Mixade salt, lite socker, cayenne och örtkryddor till ett fint pulver. Hällde upp i saltkar och kryddade de precis nyfriterade chipsen med den. Gissa om de blev populära. Inte minst hos personalen...

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

12 september 2010 20:55

Det låter gott! Vi har sneglat på fritöser ett tag. Det blir nog till att skaffa en!
Nu blev jag aldeles för sugen ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 september 2010 20:59


Angående grutamat så är det ynkligt att de tillsätter det i nya produkter! Att ha svårt att ändra gamla saker är illa nog men när de tar fram nya smker borde de tänla till!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tina

23 september 2010 16:46

Tack för ingredienslistan. Nu vet jag att jag inte ens behöver fundera på att smaka! Natriumglutamat går fetbort och jästextrakt är samma skit det. Så tack =)
Birgitta: Dina chips låter goda!

 
Lena

Lena

23 september 2010 18:17

Tina: Absolut! Eftersom jag är nyfiken måste jag prova men det är engångs-köp! Det blir Birgitta-chips till helgen tror jag :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards