Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 september 2010

Omega 3 och laxfenor

Av Lena - 18 september 2010 17:38

Just i detta nu har jag hamnat i det tillstånd som två glas vin kan skapa om det vill sig väl. Ljuset blir ljusare, färgerna skarpare, smaklökarna längtar och alla ljud blir så tydliga att man till och med hör att myggorna inar. Ja, man tror att man hör dem i alla fall. Det är då man rusar till kylen och rotar efter något som är salt och helst rökt!


Har du lessnat på makrill i tomatsås och frusna laxfiléer men ändå vill ha något billigt i din jakt på Omega 3 så ska du sticka iväg till en butik som har en fiskdisk! Har du tur så har de rökta laxfenor! Det är gott, billigt och nyttigt! Sa jag att det var delikat?


Du får oftast 10 stycken för en tjuga (99 kr kilot eller så) och det räcker till två personer. Eftersom det är ganska rökt kan man inte äta 100 även om man tror att man vill.


Be om de större för de mindre har nästa inget laxkött kvar, bara fett och brosk.

Du äter med fingrarna, gnager av det gottaste, och tar en slurk öl, whiskey, vin av rätt sort, vatten eller – inget alls. Jag brukar äta mina ståendes vid diskbänken, utan dryck. Doppa dem gärna i en god sås om du vill men jag äter dem utan.

Gör som du vill men ångra aldrig vad du gjort utan bara det du inte gjort! Om du inte har ätit laxfenor någon gång lär du ångra dig!



  


 
 
Birgitta Höglund\'s Mat

Birgitta Höglund\'s Mat

19 september 2010 08:35

Mycket gott här inne sen sist, laxfenor och friterade fläsksvålar i en salig blandning ;)
Sambons middag ser också fin ut, hälsa honom det.

Här får du ett recept på goda tillbehör till laxfenor, som jag gjorde i fjol.
Njutning...

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/22/rokta-laxfenor-med-ortiga-varma-cocktailtomater/

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

19 september 2010 10:14

Tack Birgitta! Särkilt den kalla såsen blev jag sugen på - nu på en gång :)
Har 6 fenor kvar men ingen Crème Fraiche. Får nog sticka och handla.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

19 september 2010 20:33

Jag handlade laxfenor en gång och blev så besviken.. Men det blev ju dax att prova igen nu när jag läser detta :) Tack för knuffen!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 september 2010 08:49

Gör ett nytt försök! Det är väldigt gott! Nu har du ju utvecklat smaklökarna ytterliare sedan sist:)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

johan

17 november 2010 11:52

Kul att folk fått upp ögonen för denna delikatess. Jag har gjort rökta laxfenor till mej själv (jag jobbar på ett av Sveriges största fiskrökerier) under många år. Ett "varningens" ord bara: Om laxen inte är ordentligt svält innan slakt så smakar fettet väldigt mycket foder. En oangenäm härsken smak, märks inte så mycket på övriga laxköttet men i de feta fenorna blir det väldigt påtagligt. Alltså, bli inte avskräckt OM du skulle träffa på detta, tyvärr så är det sånt som händer ibland.

 
Lena

Lena

17 november 2010 17:57

Hej Johan!
Visst är det en härlig smakupplevelse! Det du säger hade jag ingen aning om, tack för upplysningen. Jag har inte råkat ut för detta men det kan bero på att jag är lite petig och tar bort det fetaste innan jag äter. Späck går "fet-bort", ursäkta uttrycket ;)
Avskräckt blir jag aldrig eftersom jag är laxberoende!
Tack för att du tittade in här och välkommen åter!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards