Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Hemgjorda vårrullar

Av Lena - 19 september 2010 20:00

Jag är rädd för het olja! När det börjar puttra och stänka av oljan så vill jag gömma mig i garderoben och dra ett gammalt lakan (brandfilt) över mig! Uh! Jag kan ju bränna mig! Huset kan ta eld! ALLT kan gå fel! Sist fick jag en brännskada på foten som har lämnat ett livslångt, 50-öringsstort ärr!

Håll med om att jag är modig som gör egna vårrullar! Utan fritös! Bara en gjutjärnsgryta.

Å andra sidan kan man ju fråga sig varför jag aldrig köpt en fritös? Jo, det är lite för gott och lite för onyttigt så då hade jag väl friterat allt! Har en tendens att överdriva stundom.

Och hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag klätt in halva köket i tidningspapper.  Allt är inoljat!

Det blev gott om än lite smaklöst mesigt. Nästa gång ska jag krydda upp anrättningen lite. För det blir en nästa gång! Det var lätt att göra och trevlig variation till den vanliga husmanskosten som jag har en förmåga att återkomma till stup i kvarten. För att den är godast!


Receptet till fyllningen har jag Googlat fram genom att ange vad jag ville ha i och hamnade hos Styrnas.

Jag kommer att lägga till groddar, dubbla sojamängden och ha i lite Sweet chilisås nästa gång. Och kanske något mer. Alltså, förfarandet var ok men receptet behöver justeras om man vill ha extra smak.


Kinesiska vårrullar, 15 port

 

Ingredienser

400 g blandfärs

500 g vitkål

1 gul lök

1 tsk salt

1 krm vitpeppar

1 köttbuljongtärning

1 tsk socker

1 msk soja

1 dl vatten

1 msk vetemjöl

3 msk mat- eller rapsolja

1 pkt vårrulleplattor (upptinade)

5 dl frityrolja

 

Gör så här

Strimla lök och vitkål i fina strimlor. Bryn lök och köttfärs i mat- eller rapsolja i en het stekpanna. Tillsätt vitkål, kryddor, socker och vatten. Rör om och låt fyllningen puttra i 5-10 minuter. Lägg fyllningen på vårrulleplattan, vik in höger och vänster kant och rulla ihop vårrullen. Blanda ihop vetemjöl med vatten och pensla vårrullarna. Hetta upp frityrolja i en kastrull. Fritera vårrullarna tills de är gyllenbruna. Servera genast.


  


  


  


  


  


   Det är inte trasiga fast det ser ut så!

Servera med en krispig sallad bredvid soja och sweet chili.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards