Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Kroppkakor i långpanna (Kroppkaksrulle)

Av Lena - 28 september 2010 23:12

Bara ordet ”Kroppkakor” får mig att undra? Vart kommer namnet från och när/var/ hur och i så fall, varför döptes de till detta? De ser inte ut som kakor och inte är de gjorde på någon kropp.

Kan någon reda ut detta åt mig? (I bakhuvudet får jag tankar på tyska språket men jag har väl för en gångs skull fel? )

Edit (13-01-30): Faktioder om kroppkakor och palt


Hur som helst så var det just kroppkakor jag gjorde till middag idag. Jag var lite fundersam över hur de skulle bli mottagna, framför allt av sambons 10-årige son (snart 11).

Nu gör jag ju inte några vitgråa (halvslemmiga) klumpar utan längder i långpanna som serveras i skivor eller bitar. Utseendemässigt är det en stor skillnad till det bättre och smakmässigt är detta också bättre för den som inte är van eftersom det blir mer fyllning per portion.

Och jag säger bara; den här fyllningen är en dröm. Byt gärna ut fläsket mot mer isterband!


Sambon skällde på mig över att jag inte gjort detta åt honom tidigare. Vi har ju bara varit ihop i sju år så vaddå!

Sambons son sa helt enkelt; ”Lena, nu har du gjort det igen”, och åt tre portioner! Han är min största beundrare!

Alltså, det är så jättegott! Laga, ät och njut! Du lär inte ångra dig! Jag slår vad!


Man läser överallt att man inte ska lägga ut bilder på en matblogg om bilderna inte ser aptitretande och/eller vackra ut. All mat är inte vacker, framför allt inte just när man håller på att kletar ihop den.  Och inte alltid när den ligger på tallriken heller.

Okej! Jag varnar härmed känsliga läsare för bilderna som dyker upp längre ner här! Scrolla inte!


Kroppkakor i långpanna 4 portioner

1,1 kg potatis

2 ägg

2,5 dl vetemjöl

1 tsk salt

Fyllning (den här gången):

200 g rimmat fläsk

1 paket bacon

1 lite större gul lök

1 isterband

nymalen vit- och svartpeppar

Så här gör du:

Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten, ånga av den, pressa den och låt den svalna.

Fintärna fläsket, finstrimla baconet, finhacka löken och ta skinnet av isterbandet.

Bryn fläsk och bacon tills fettet smält, ha i löken och låt allt fräsa tills löken är mjuk. Mosa i isterbandet och låt allt fräsa till det fått lite färg. Mal några ordentlig varv med både vit- och svartpeppar.

Den pressade potatisen: blanda i äggen, mjölet och saltet med lite snabba rörelser. Smaka av salthalten.

Ugn: 200°

Smöra en långpanna och forma två längder av ”potatissmeten” däri. Blöt händerna så går det lättare.

Gör en ränna i smeten och fördela fyllningen där. Blöt händerna och för ihop smeten igen så du täcker det hela, som en köttfärslimpa. Pensla med vatten och täck med aluminiumfolie.

In med härligheten i mitten av ugnen i 30 minuter. Låt kroppkakelängden vila några minuter innan du skivar den. Den är väldigt kletig när den är het men blir lättare att skära i efter en stund.


Servera i skivor med (skirat) smör, salt (inte flingsalt), lingonsylt och råkostsallad. Råkostsalladen äter man före eftersom man inte vill bli störd av en massa gröna strimlor och strån när man njuter av denna underbara rätt.


   Inte för lite fyllning!


   Nej, läckert ser det inte ut nu!


   Med lingonsylt till de förvillade


   Själv föredrar jag att bara ha smör och lite salt


Man dricker iskall mjölk till

 
 
Kryddburken

Kryddburken

29 september 2010 00:33

Kroppkakans namn kommer från mat som lagades för hårt arbetande. (kroppsarbete) Och tillredes som en platt kaka med fyllning som formades till en rund boll.

http://kryddburken.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

29 september 2010 00:34

All mat är inte vacker men sen då? Var har du läst att man inte ska? Trams.
Kroppkaksrulle - me like :) Slugt att gör långa istället för runda.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

29 september 2010 00:44

Linda: Tack! Jag googlade lite men det där såg jag inte. Nu förstår jag! :)

Kari: Det har jag läst lite här och var. Att det är bättre att ha bara text än "odelikata" bilder.
Ja, rulle är bra. Enkelt och snabbt.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

29 september 2010 07:02

Jamen, nu kommer jag ju bli tvungen att göra kroppkakor... Jag testar efter ditt recept inom snar framtid.
Löv

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

29 september 2010 10:35

Ja Moma, nu blir du tvungen!
Lööv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linda

29 september 2010 11:13

Jag älskar kroppkakor men hatar att stå och rulla dem i all evighet och sedan vänta på att de ska koka klart! Ska verkligen testa detta med längder istället, tusen tack för tipset! Men isterband?! Och var är det bästa med kroppkakan: massor av kryddpeppar!

 
Lena

Lena

29 september 2010 11:21

Hej Linda
Alla kan inte gilla allt och jag gillar inte kryddpeppar! :)
Isterband i ger ett härligt sting av lite syra och rökt smak. Sambon tyckte jag skulle ta mer isterband nästa gång!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

29 september 2010 13:18

Jag som gillar kroppskakor skarpt. Detta måste jag prova!

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

29 september 2010 13:28

Det tycker jag du ska Tina! Själv ska jag göra din fänkålssås idag :) Spännande!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

29 september 2010 14:47

Kroppkakor ÄR vackra, särskilt de här rullarna med smör och läckert röd lingonsylt till.
Det låter riktigt gott med isterband i.

Måste nog testa om det går att göra glutenfria kroppkakor nån gång, blev verkligen sugen :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

29 september 2010 15:11

Birgitta, skönhet ligger ju i betraktarens öga ;)
Leif Mannerström gör sina kroppkakor på potatismjöl:
http://www.tasteline.com/recept/Leif_Man...nerstroms_Kroppkakor
Isterband ska du prova så klart!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

29 september 2010 16:31

Tack för tipset, Lena. Länken fungerade inte nu, men jag kan nog leta mig till dem ändå.
Har man en gång fått vittring på kroppkakor, så kan man nog leta genom hela cyberspace :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

29 september 2010 16:42

Haha! Ja, visst är det så Birgitta! Och har du ju sökorden :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards