Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Friterade räkor

Av Lena - 2 oktober 2010 22:17

Jag hade räkor i frysen. Sådana där tigerräkor som väl är ”icke godkända” och som man inte borde äta. Men man ska väl inte kasta dem i sopen? Det enda miljövänliga är att äta upp dem så de i alla fall inte har blivit uppfiskade förgäves. Alla gick inte åt nu så vi får äta ”dåligt samvete”-mat en gång till.

Vi valde att fritera dem i frityrsmet enligt recept jag har här i min blogg. Det receptet har jag fått av någon som kan det där med mat. Och det blev jättegott! Det enda felet var att det inte blev krispigt som jag vill att det ska vara.  Jag behöver helt enkelt ett nytt recept på smet! En smet som verkligen blir frasig!



Behövdes till denna anrättning:


Okokta, skalade stora räkor med yttersta ”stjärtskalet” kvar

Frityrsmet

Grönsaker (jag hade haricots verts, sockerärtor, salladslök, groddar och paprika)

Soja

Sweet Chilisås

Salt

Fisksås


Frityrsmeten:


1dl vetemjöl

1 ägg

1 dl iskallt mineralvatten (Loka, Vichy, Ramlösa etc.)

Dela ägget i gula och vita

Vispa vitan

Blanda gulan med mjöl och mineralvatten

Rör sist ner äggvitan.

Klart


Värm upp olja (jag tog rapsolja) i en gryta, gärna gjutjärn om du inte har fritös (finns i Ullared där Kryddburken köpte sin), till ca 170-180°. Lägg i en brödbit och vänta. När brödbiten får färg är oljan het nog.

Ha ett lock på sidan, i beredskap, som du kan lägga över grytan (släcka med) om det tar eld. Häller du vatten på elden så brinner hela köket!


Grönsakerna fräser du snabbt i het olja, skvätter fisksås på och saltar lite.


Salta räkorna och ha eventuellt någon annan valfri krydda på. Jag hade bara salt på mina, det blev väldigt gott så. Ta tag i räkorna i stjärten och doppa dem i frityrsmeten och lägg dem försiktigt i grytan med het olja. Låt dem puttra ett tag innan du vänder dem. De ska ha färg på båda sidorna. Lägg dem allt eftersom på hushållspapper så de får rinna av.


Servera räkorna med grönsakerna, sojan och sweet chilisåsen.



  


  

 
 
Moma

Moma

2 oktober 2010 23:59

Tjinixen, har du testat med lite bakpulver samt med potatismjöl/maizena i stället för vetemjöl?
Löv

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

3 oktober 2010 00:01

Nä! *suck*
Kan du inte ge mig ett exakt recept. Är så trött på att försöka dutta hit och dit och jag har inte många räkor kvar!
Löv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

yevonde

3 oktober 2010 10:59

köp inga fler. sk jätteräkor är en av världens största miljöbovar. grattis till att ha medverkat till skövling av mangrove, förgiftning av odlingsbar mark etc.

 
Lena

Lena

3 oktober 2010 11:04

Som framgår av blogginlägget så är jag väl medveten om vad jag gjort och att jag inte ska göra om det. Men att kasta dem i sopen är inget alternativ eftersom de då dött förgäves!
Tack för att du var så uppmärksam!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

3 oktober 2010 23:02

Frityrsmet på en höft, vetemjöl, salt och lite öl - gegga ihop till en jämn smet tjock som pannkakssmet. Vila den i kylen en timme och kör :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

3 oktober 2010 23:20

Å de säger du nu Kari! Försent!
;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

4 oktober 2010 23:37

Det kommer en nästa gång, fast med mer ekoreko då va? ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

4 oktober 2010 23:41

Ja det gör det! Ja, jag skämms! OK?
:(
Men när jag köpte dem ....
Men jag gör inte om det!
OK?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lollo

4 augusti 2012 19:51

Tack för ett bra recept! Fick chansen att skämma bort mina karl efter alla de goda måltiderna han lagat till mig =)

 
Lena

Lena

17 augusti 2012 01:20

Lollo: Jättekul! Hoppas på fortsatt romantik :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards