Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Trattkantarellerna har kommit ut från torken!

Av Lena - 7 oktober 2010 12:48

Förrförra veckan var vi på vårt ställe i trattisskogen!

På 45 minuter plockade vi 4500 g trattkantareller som blev 3377 g rensad vikt. Vi måtte fått halva skogen med på köpet men när man ska plocka snabbt som attan har man inte tid att grovrensa i skogen, mossa och skräp får slå följe.


  




Vi plockade dem den 26:e, jag rensade alla den 27:e och efter en vecka hade de torkad så pass att jag kunde lägga dem i en mindre hög att extratorka. Vårt köksbort är väldigt stort så där får de ligga utbredda (helst bara ett lager) och torka på tidningar som byts ofta i början och sällan på slutet. Rör om då och då. Om du inte har torkskåp eller annat fiffigt.


  


Var noga med att kolla svampen med jämna mellanrum. Om någon svartnar lite på en gång så känn på den. Är det svarta fuktigt så ruttnar svampen och ska tas bort. Den blir dålig och smittar de andra.  


Klart jag var tvungen att väga trattisarna innan jag la dem i burkar! 238 (skrev fel)738 gram torkad vikt! På Blocket säljer de dem för 3 kronor grammet och i butiken 1,30 grammet så det är lycka att kunna plocka själv!

Hur kan de ta 3 kronor på Blocket + frakt?



    


Äntligen är de i alla fall stoppade i burkar och jag kan återgå till att fylla banan- och flyttkartonger med vårt bohag. Köksbordet är ju mitt arbets- och packbord!


I går skulle vi till ett ställe i skogen-långt-borta. Jag tog bussen (med kaffe och mackor i ryggsäck) en bra stund, där sambon plockade upp mig nära sitt jobb. Det var ett ställe sambon fått av en jobbarkompis som inte gillar det där med svamp så mycket. Det skulle vara en skog full av gula kantareller. Vi åker iväg på vindlande vägar och hamnar på utsatt ställe. Inte en svamp! Sambon ringer jobbarkompisen som preciserar vart vi ska parkera. Inte ens en trattis! Vi åker en bit och går ur bilen på vinst och förlust. 5 kula kantareller! Hm!


Vi bestämmer oss för att åka till ett annat ställe längre bort där vi hittat förut. Lite långt hemifrån så vi har inte varit där sedan förra året. När vi kommer fram, och det var längre bort än vi trodde, så är det beckmörkt ute. Vi trevar runt lite i skogen med en pytteliten ficklampa (ljusstråle som en tändare ungefär) men det går inte att se ett smack. Vi sätter oss i bilen, äter upp mackorna och dricker kaffet. Mums! Vi är glada över att vi inte snubblade och bröt något.


Vi åker hem och konstaterar att vi har haft en härlig utflykt, fått motion och frisk luft.


Edit:

Att krydda med torkad svamp


Torkad svamp, som trattkantareller, blir ofta en aningen seg och är inte så lätt att mortla eller smula sönder. Det är ju inte alltid man vill ha svampbitar i maten utan mer använda svampen som smakförstärkare (torkade trattisar är umami). Att ha till hands i en burk i kryddskåpet.

Har man ingen matberedare att finfördela svampen så den blir ”finfördelad” då gör man som min mamma gjorde: Stoppar den i mandelkvarnen! Det hade jag inte trott skulle fungera men det blev jättebra sa hon! Hon är ganska påhittig, min mamma!



Recepten då? Svampsorterna är ofta (inte alltid) utbytbar mot annan svamp.


Köttgryta av högrev med svamp


Svampmackor


Trattkantarellsoppa med parmesanchips


Köttfärslimpa med trattkantareller både i och till


Gratinerad fläskfilé med svampstuvning


Trattkantarellsoppa - första försöket


Risotto


 
 
Moma

Moma

7 oktober 2010 14:24

5 kantareller är fler än inga alls, och jag håller med om att de gula är rätt så kula:)! Sedan undrar jag vad det egentligen var som de sålde till det hiskeliga priset av 1300:-/kg?
Lööv

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

7 oktober 2010 14:28

Japp, bättre än inget men dyra med tanke på bensinen!
Kula ;)
Som du ser på bilden så var det:
*Tratt Kantareller*!
löv

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

7 oktober 2010 19:01

Var inget dåligt lass! Borde du klara dig till nästa höst ;-) Trattisar har jag aldrig köpt, men däremot vanliga kantareller. Då färska för 99:-/kg vilket jag tyckte var billigt.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 oktober 2010 19:05

Emmy: Klarar mig? Jo, jag tror det :) Ska dock ut och hämta fler när jag kan för man vet inte hur allt blir. 99 kronor för gulisar var billigt! För de var väl svenska.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

8 oktober 2010 00:16

Grattis!! Nu har du så det räcker?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

8 oktober 2010 08:03

Tack! Men du vet hur det är, mycket vill ha mer ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\'s Mat

Birgitta Höglund\'s Mat

8 oktober 2010 10:11

Vilken lycka att hitta såna mängder :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

8 oktober 2010 10:17

Ja, lycka är det Birgitta. Och vi lämnade oändliga mängder som vi måste tillbaks och hämta :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards