Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Kokt fisk med tomat och dill

Av Lena - 12 oktober 2010 20:27

Den enda maträtt som satte spår från hemkunskapslektionerna i grundskolan är kokt fisk med tomat. Jag visade mamma vad jag gjort när jag kom hem och både hon och jag gör den fortfarande med jämna mellanrum.


Jag lärde mig förvisso en sak till och det var att tycka om spenatstuvning. Skolmaten på min tid var en katastrof och den stuvade spenaten var överskriften på katastrofen! Ljummen och trög och rent äcklig! Jag satt kvar sist med min tallrik när jag gick i lågstadiet. Då var man tvungen att äta upp allt som mattanterna slevade upp och att pipa fram att man bara ville ha pyttelite hjälpte föga. De slevade upp en hel skopa av det gröna vidundret och man fick inte lämna en smula. I mellanstadiet vågade jag täcka över eländet med en servett och kasta det i smyg.

När jag gick i 8:an fick vi en gång göra egen stuvad spenat och då vände det. Sedan dess har jag älskat spenat i alla former. Nog om detta för nu var det inte spenat jag skulle laga.


Jag brukar ibland ha smörfräst purjo i botten på kastrullen, innan jag lägger i fisken, vilket vi inte hade på hemkunskapslektionen.

Det låter på mig som om det vore världens recept men det är så enkelt att du säkert gjort något liknande själv tidigare någon gång. Kokt potatis vill jag alltid ha till detta.



Kokt fisk med tomat och dill 3-4 portioner

 

400 frusen fiskfilé (torsk eller sej)

2-3 tomater

finhackad dill, frusen går bra

salt

nymalen vitpeppar

50 g smör

 

Tina fiskblocket så mycket att det går att skära i bitar. Dela det i 2-3 cm skivor och lägg dessa i botten på kastrullen men se till att det är mellanrum mellan bitarna. Salta och peppra en aning. Skiva tomaterna och täck fisken med dem. Salta och peppra lite till. Strö över rikligt med dill och klicka på smör här och där och lite till.

 

Sätt en kastrull med potatis på kokning. När potatisen kokar startar du upp fisken som sedan får sjuda försiktigt under lock. Fisken (som är knappt halvtinad) är oftast klar samtidigt med potatisen, men kolla så den inte blir överkokt. Är fisken tinad blir det så klart kortare koktid men då blir inte tomaterna så tillagade som jag vill ha dem.

Servera med sallad eller annan grönsak.

 

   Det ser kanske mycket ut och det är det också. Dubbel sats!

 

  


Fler fiskrecept:


Fiskburgare allt-i-ett med underbart salviasmör


Torsk på fiskburgare


Enkel fiskrätt


Fisk å potatis


Lax med viltsmak


Folieinbakad hel lax i ugn


Jamie Olivers goda laxburgare


Kokt fisk med äggsås


Strömmingflundror med potatismos


Norsk fisksoppa


Krämig fisksoppa från Saluhallen


Hemgjorda fiskpinnar


Fisk i ugn med inspiration av Jamie Oliver


Rosa fisk


God fiskgryta


Stekt fisk med franska ärtor och norsk sås


Enkel fiskgratäng



 
 
J

J

12 oktober 2010 20:48

åå lite mat tips :DDD.
Kommer bli en trogen läsare ;)

http://livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 oktober 2010 21:05

J: Hela bloggen är full av recept! Välkommen :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

12 oktober 2010 22:47

Det här vill jag spisa :)
Här blev det baconlidad kycklingfilé - och jag som inte ens gillar kycklingfilé... Men det blev bra ändå :)

http://spisat.se

 
Karin W.

Karin W.

12 oktober 2010 22:50

Peppar och salt, socker i allt, sa alltid min svärmor. Lite socker i spenatstuvningen gör susen för smaken, säger jag som inte följer någon lågkolhydratdiet.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 oktober 2010 22:59

Spisat: Fågel inlindad i gris kan inte bli så fel! Gott-gott!

Karin W: Jag har alltid en nypa socker i spenat, tomat och morot bl.a
Jag följer inga dieter alls så jag tar vad jag vill ;) Hade glömt skriva in det i spenatstuvningen på min blogg. Tack för påminnelsen. Man gör saker utan att tänka på det. Har oftast en nypa socker i potatismoset också.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

12 oktober 2010 23:23

Hej Lena Purjolök använder jag mycket av och ofta både fryst och färsk. Det är ju en jättebra grönsak som man kan ha till mycket just som du sa till fisk med. finhackad på morgonmackan en Vasa husmans mums det med eller bacon lindat med purjolök i ugn med ost och kryddor mums. Ja d lagar så mycket gott så man blir hungrig Har ni flyttat klart nu med grejorna tro?

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

13 oktober 2010 00:09

Purjo är bra till det mesta!
Nä, vi flyttar i slutet av november. Har bara packat tio lådor :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

14 oktober 2010 21:35

Dill, tomat och torsk, det kan inte bli mer är gott. Vi gör en liknande rätt som Anki haft med sej i hemmet, fast med massa citron, grädde och lite vitt vin, bara så gott!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 oktober 2010 21:39

Mårtensson: Jag avstod vin och grädde eftersom jag har det i så många fiskrätter. Vet att det blir godare då, så klart! Sambon lade dock in veto för han vill ha grädde men blev nerröstad :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 oktober 2010 12:06

Hej igen Lena Aha i slutet av november ja då har du lite tid på dig dit bra det Flytta är jobbigt.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 12:33

Filifjonkan: Jobbigt var ordet sa Bull! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards