Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Sopsortera! Du gör skillnad!

Av Lena - 14 oktober 2010 16:36

Jag är en sopsorteringsgalning! Jag sorterar allt jag ser och samlar i olika påsar och kassar så det nästan svämmar över.

Varenda pappbit åker i pappersförpackningskassen och varenda plastflaska och mjölkförpackning sköljs ur i sista diskvattnet. Prylar monteras isär till minsta beståndsdel och delarna hamnar där de ska. Så här har jag alltid varit och kommer alltid att förbli. Låter jag präktig? Jag har väldigt många andra brister, t.ex dålig karaktär överlag.


Vad jag INTE gör är det som Dalaavfall skrev på sin förra webbsida; att kladdig plastfolie, ex från köttförpackningar, torkar man av med en bit hushållspapper. Jag tror inte på att man ska hugga ner träd i skogen för att göra rent sopor!

Nu har Dalaavfall en ny webbsida och det verkar som om de tagit bort den texten. Där har de en utmärkt guide till var man slänger vad. Man skriver in vilken sopa man undrar över och de talar om vilket kärl man ska använda. Mycket praktiskt!


Sopor.nu har praktiska tips! Bl.a

”Om en förpackning består av olika material ska den delas upp och materialen lämnas sedan var för sig. Kan den inte delas sorterar man efter det material som förpackningen till största delen består av.

Tips: Ibland har plastpåsar en folie av metall och det kan vara svårt att avgöra vilket material det finns mest av. Prova med att knyckla ihop den. Om den förblir hopknycklade är det mest metall. Om den vecklar ut sig igen är det mest plast.”


Sorteramera.nu har också en del nyttiga tips på hur man förenklar sin ”skräptillvaro”.


Ta till vara!

Matavfallet komposteras här hos oss. Vår hyresvärd har kärl mellan vartannat hus där man kan slänga sin lilla påse. Det man inte längre kan äta åker ner där, men mycket mer av råvarorna går att använda än man ibland tänker på. Soppa kanske?

Kasta inte bort renset när du ansar purjolök! Frys in det och använd när du ska koka buljong. Samma med persiljestjälkar.  Även andra grönsaks- och rotfruktsrens kan sparas i frysen. Jag drar gränsen vid lök- och rotfruktsskal eftersom jag bara har en endaste frys. Samma med köttslamsor och ben och annat du rensar bort, in i frysen med det och ta fram när det är mycket nog för att koka en buljong.


En gång i veckan, oftast varannan, åker vi iväg med förpackningsberget, när vi ändå ska handla. Vid det laget kan man knappt öppna städskåpet utan att bli anfallen av alla förpackningar och påsar och kassar. Jag brukar sällan orka vika ihop kartongerna förrän vi ska iväg men då blir det komprimerat så det räcker. En kartong rymmer många tillplattade kartonger.

Med vissa saker är var jag lite lat. För några år sedan hade jag en glasburk till gamla batterier men den blev aldrig tömd. När jag skulle flytta åkte jag till tippen med fyra års förbrukning av batterier. Ja, det var en glasburk modell större. Skämsburk.


Många resonerar (fortfarande i dessa tider) som så att ”det är ingen idé att sortera för allt hamnar ändå i samma container och blir till fjärrvärme”. Svar; NEJ!


Hos Dalaavfall kan man bl.a läsa:


Vad händer med plastförpackningarna?

Mjuk- och hårdplast eftersorteras och skiljs åt med hjälp av luft.

Man blåser/suger bort mjukplasten.

Mjukplasten bearbetas och blir ny råvara.

Den säljs vidare till företag som tillverkar plastprodukter.

Mjukplasten återvinns i huvudsak till nya sopsäckar, bärkassar och kabelskydd.

Hårdplastförpackningarna finsorteras efter plastkvalitet och färg.

De pressas sedan ihop och skickas vidare för upparbetning till ny råvara.

Beroende på kvalitet blir de antingen nya plastförpackningar, eller rör, plank och utemöbler.

Plastmaterialet blandas i vissa fall med sågspån för att förbättra egenskaperna.

Hårda plastförpackningar kan återvinnas upp till sju gånger innan plasten är utsliten.

Då går den till förbränning och energiutvinning.

Visste du att... En schampoflaska som hamnar i naturen tar 450 år att bryta ner.


                          

Bilderna är lånade



Exempel på plastförpackningar

Ketchupflaskor

Kesoburkar

Schampoflaskor

Diskmedelsflaskor

Kakburk av plast

Plastlock

Sugrör

Innerpåse från Bag-in-box

Pastapåse

Plast runt korv, ost

Cellofanpapper


 
 
@Spisat

@Spisat

14 oktober 2010 18:00

Vi gör hela biten utom kompostera, detta helt enkelt för att det inte finns någon kompost där vi bor.
Men däremot har vi vår lilla ÅVC på parkeringen bara 100 m bort och dit ska vi gå nu :)
Så, tack Alma för påminnelsen!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

14 oktober 2010 18:48

Haha! Jag tror inte att just du behöver påminnas ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

14 oktober 2010 20:18

Härligt med en värd som hajar vad det handlar om. Fast jag vet inte om det är värden eller grannarna det är mest fel på. Värden tog bort flera sorteringskärl för att grannar klagat på oljud vid tömmning. Och hos oss ställer de ut soffor vid hushållssopkärlen och tro det eller ej... men hushållsavfall i grovsoprummet. Då blir man lite matt i skägget!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

14 oktober 2010 20:47

Oljud vid tömning? Jamen, klart det låter när folk slänger tomglas men det gör de väl inte dygnet runt?
De som är dina grannar tycks vara lika smarta som de som använder tvättstugan här ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

14 oktober 2010 20:59

Nämen tvättstugan ska vi inte prata om- murdah för den som snor mina tider!! Hehe, fast en gång (av alltför många) lackade jag ur och låste in grannens kläder i mitt snodda torkrum- med hänglås. Så kan det gå om man har Moma som granne:)

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

14 oktober 2010 21:13

Moma, kär.....n som gick in på min tvätt-tid och plockade ur mina maskiner för jag "hade så lite i", och satte i sin egen tvätt!!! Rotar i våra underkläder! Gissa om hon fick höra!
Jag fick tidigare också sätta upp en lapp om att den som inte tar bort sin tvätt så jag kan torka min tvätt på min egen tid kommer att få sin tvätt inlåst och får ringa på hos mig för att få den.
Vi borde bo grannar, du och jag :D Maffian!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

14 oktober 2010 21:50

Vi sorterar det vi kan, dvs glas, plast, metall och papper och sen går vi (inte kör) till återvinningsstationen med det. Miljövänliga så det förslår...
Fick tunna för matavfall i huset för ett tag sedan så nu sorteras även det, på tiden.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 oktober 2010 22:03

Ja, vi kör, men det är för att det ligger på vägen när vi ska storhandla. *skäms väl lite*

Visst är det härligt att slippa kasta skalen i vanliga brännbara!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

15 oktober 2010 02:01

Här var jag tvungen att göra något radikalt åt sopsorteringsberget för flera år sedan. Jag blev så irriterad på papper, kartong och tidnigar som ju tar så enormt stort utrymme. Under diskbänken ryms hos mig bara plast-, aluminium- och sophinken.

Så dammsugaren åkte ut från städskåpet och in under dubbelsängen i sovrummet, och städskåpet inreddes för returpapper och allt annat som ska sorteras. Det har fungerat över förväntan.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 09:03

Karin W: Visst är det otroligt skrymmande! Vi satte dammsugaren i klädkammaren eftersom vi har en sådan. Nu ryms plast och papper som sagt i städskåpet och resten under diskbänken. Jag blir ofta förskräckt över mängden plast! Allt man köper är packeterat i plast! Ändå köper jag aldrig en plastkasse utan har massor av de där 10-kronors stora evighetskassarna.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

15 oktober 2010 12:05

Hej Lena med de halvfulla skåpen,,hihih ja man kan ju undra samma som ljusen som brinner upp och även brinner ner mer skratt,,,ja sopsortera sa du jo samma har plast glas plåt papper vbatterier sen får resen vara för h det finns inget som man kan lägga det i men jag lägger en del i komposten ute om sommar o höst men nu är det dags sluta för det börjar bli så kallt.Så noga som d sorterar gör jag nog inte men nästan.
Men blir irriterad på allt emballage som allt är inslaget i samt all jäkla brevlådereklam som dråsar ner i lådan Ett helt träd går ju åt varje gång. Jag tittar inte ens i den läser den på nätet istället.Ha det så skönt i helgen

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 12:32

Filifjonkan: Eftersom du lever i ett enmans-hushåll så kan du ha mycket i samma kasse och det är väl skönt! Och visst blir man trött på alla reklam! Jag läser bara matreklamen men det kan man ju göra på nätet, som du säger.
Ha det fint! Alltid kul när du tittar in!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards