Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2010

Helgmeny vecka 41

Av Lena - 15 oktober 2010 12:40

Ännu kan man inte säga om det blir en sådan där helg när sambon helst sitter och spelar dataspel (han har ett ganska ansträngande jobb, rent mentalt och stressmässigt) eller om det blir en ”få-något-tråkigt-men-nyttigt-gjort-helg”. Vi skulle ju behöva röja och packa inför flytten men å andra sidan så ska vi inte flytta förrän sista helgen i november. Coola ner dig Lena-Alma!

Maten i helgen blir som maten i veckan var, mycket lättsam! Typisk mat när sambon själv får välja (husmanskost). Inget spännande men rätt gott.

Veckans värsta var falukorven med de stuvade makaronerna som blev en disaster. Stuvar man makaroner i förväg, tar av dem ”al dente”, för att värma upp senare och då värmer dem för tidigt så man får värma igen så blir det – ”fult ord”! Jag som inte ens är förtjust i rätten annars hade svårt att svälja.


Jag har fått ”matkuponger” från Findus som jag hämtat ut ett par av i butiken. Sambon åt ”Black & White” till lunch i veckan och vad han tyckte tänker jag inte ens skriva om!

Nu fick sambon välja nästa rätt och det blev deras Tacogratäng som vi ska äta på lördag. Ohyggligt spännande.

Söndag viker jag till min ständigt återkommande frystömning (blogginlägg i maj). Det börjar faktiskt sina i frysen! WOW! Sist vi handlade och jag hittade en bra vara (jag tog tre) till bra pris att lägga i frysen så tog min sambo helt sonika och la tillbaks dem i frysdisken! Gissa om jag blev sur eller tacksam?


Fredag

Den flera gånger på vårt matbord förekommande tonfisk- och tomatsalladen (design Jamie Oliver) som vi älskar.

Edit: Och tänk att det ska vara fetaost i! Passar ju bra eftersom det idag är fetaostens dag!


Lördag

Lunch: smördegsplatta med tomat och oliver

Findus "Familjeköket" Tacogratäng (tar extraost som de säger på tv-reklamen)

Och kanske Pannacotta!


Söndag

Lunch: Linssoppa

Köttfärslimpa med trattkantareller ur frysen. Hoppas jag hittar byttan med god sås!


Vi plockade de sista i veckan så du kan sluta leta efter raringarna nu!  


   Flyttbestyr och trattistorkning! Var ska vi äta?

 
 
Karin W.

Karin W.

15 oktober 2010 13:07

Älgjagande svågern levererade minsann trattisar den här veckan som han hittat på sitt pass i älgskogen. Fast nu får han nog lov att koncentrera sig på älgar istället. Det var 7 grader kallt i natt och dessutom faller det lite snö just nu.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 13:09

Vi hade självlysande gula västar på oss när vi var i skgogen! Och ropade högt med jämna mellan rum! Vi vill ju inte hamna i köttgrytan :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

15 oktober 2010 14:43

Septemberjakten gör mig mycket mer otrygg i skogen och den sammanfaller ju alltid med lingonplockningen. När man hör gevärskotten pumpar adrenalitet.

Visst är det klokt att bära en reflexväst även om det är jägarens ansvar att se till att avlossa säkra skott. Helt säker känner jag mig ändå inte.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 14:48

Bara jag inte blir så arg på sambon att jag får "horn"! ;)

Nä, säker är man aldrig. Läser ju en del i tidningarna om vådaskott och osäkrade gevär med en osäkrad jägare bakom. Hu!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

15 oktober 2010 19:13

Nämen hua fö halvblinda adrenalinstinna jägare, Alma är så god och stannar inne i helgen/tills älgjakten är över, eller åtminstone utomskogs!

Heja Sambon, jag har länge misstänkt att något inte står rätt till med dig eller frysen!

Test-äter ni Finduslådor? Min bild av dig som Mathulda stämmer inget vidare med Finduslådor...
Lööv

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Ingen bild

sambon

15 oktober 2010 19:30

Moma: Lovar att jag ALDRIG mer ska äta nån sån låda!

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 19:31

Moma: Jaha ja! Ta min sambo i försvar du! Visste det! Du tycker mer om min sambo och min frys än vad du tycker om mig!


Ja, vi test-äter Findus! Gratis är, om inte gott så, mindre ansträngande för både plånbok och annat. Man måste prova allt åtminstone EN gång!
Du dricker ju gratisvin! :D
Kom inte och säg att du stampat det själv? Nä, det var också färdiggjort! Hm! Så du står inte i köket och tillverkar allt själv av det du stoppar i munnen? Du är en fallen kvinna! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 19:56

Glömde "löööv"-et :)

Och så måste jag nog förklara för känsliga tittare att Moma och jag kan skoja med varandra så att det låter lite elakt utan att vara det. Ok?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

15 oktober 2010 19:58

Skoja? Vem skojar?

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 20:00

Där föll väl hela mitt resonemang som ett korthus!
*vad gör jag nu då?*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

15 oktober 2010 20:06

Sambon: Försök inte, vad gäller lådorna så har du valt Taco-låda tillmlördagsmyset, så det lär du nog snällt få äta upp. Fast om Alma hystar fram lite egenstampat vin till det så kan det ju bli en riktigt trevlig måltid:)

Alma min kära: Vaddå inte kärlek, du fick ju just utegångsförbud, då jag inte vill att du går och mister liv och lem i kantarellskogen!
Löv ya!! :)

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

15 oktober 2010 20:08

*torkar tårarna*
Ja Moma, jag vet! Löööv ya!
Jag står och stampar på vinflaskan i detta nu :D
Och jag går INTE ut!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sambon

16 oktober 2010 13:01

Valt och valt...pest eller kolera i frysdisken, jag valde pest! För den såg lite elakare ut än de andra mespropparna i disken.

Sen ska jag inte hymla med att min favoriträtt är Tacos med köttfärs, lök, salsa, creme fresh och ost. Fett så det förslår och helt underbart gott :P

 
Lena

Lena

16 oktober 2010 13:17

Sambon: Det är därför jag inte tycker det är kul att äta Tacos med dig. Inte en grönsak, mer än lök, så jag ser hjärtinfarkten komma rullande som en Tsunami! *suck* ;)
Love!
(hur stavar du crème fraiche?)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sambon

16 oktober 2010 13:21

Tomat, chili, jalapeño och lök är väll grönsaker?

 
Moma

Moma

17 oktober 2010 08:27

Hahaha, sötnosar där! Hoppas Findus smakade ljuvligt!!
Löv

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Andrea

Andrea

18 oktober 2010 19:28

Ojj vad mycket svamp! Vi fick också en riktigt fin svampskörd detta år! :)
Kolla in vår skörd på min mat- och träningsblogg!

Ha det bra :D

http://gympafantasten.blogg.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 23:08

Andrea: Visst är det härligt att kunna plocka själv!
Hittade ingen svampskörd på din blogg. Du får nu länka :)

Ha det fint!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

19 oktober 2010 12:20

Andrea; trägen vinner. Efter lite jobb hittade jag inlägget. Det var en fin hög kantareller det där :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards