Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2010

Smaktest: Findus Tacogratäng

Av Lena - 16 oktober 2010 21:00

Som jag sagt tidigare så hade jag ett par ”matkuponger” som Findus varit så vänliga att skicka. Utbudet i butiken vi besökte var väl inte överväldigande men jag lät min sambo välja och han valde Tacogratäng eftersom han är omåttligt (maniskt) förtjust i Tacos. Gratängen kostade 47,70 på ICA Maxi och räcker till 3-4 portioner. Vi hade så klart extra ost på, som Findus sa på påsen. Rätten innehåller palmolja förutom rapsolja!

Vårt betyg på rätten finner du efter alla bilder.


HUR MAN GÖR:


Findus Tacogratäng

 Sätt ugnen på 200°, smörj en form och ta fram påsen ut frysen

 


   Läs hur man gör och riv lite ost med bra smak


   Häll i innehållet från påse 1

(Det är nu du ska göra det vi inte gjorde; krydda med extra Tacokrydda!)


   Häll över innhållet från påse 2


Grädda i 45-50 minuter.

Ta ut gratängen lite före och strö över den rivna osten så den hinner få lite färg.


Det ser bättre ut än det smakar. Sorry Findus!



Betyg: pendlar mellan en stark 2:a och en svag 3:a "färdigmatsrätter" av 5 möjliga.


Motivering lyder:

Potatisen var faktiskt rätt okej. Frusen potatis som man tillagar i ugn blir naturligtvis aldrig riktigt bra men här hade de lyckats få till det ändå. Smaken var bra men den var lite ”kornig” i konsistensen som den oftast blir efter frysen. Paprikan hade inga fel. Det var potatisen (faktiskt) och parikan som höjde betyget.


Den Tacokryddade köttfärsen (köttfärssåsen) då. Jag har inte ätit köttfärssås på burk på säkert 20 år men fick direkt en flashback.

Jag tror Findus använder sin färdiga köttfärssås och kryddar på en aning med (för lite) tacokrydda. Det gick bara att ana smaken av tacos någonstans i bakgrunden. Snålt! Och vattnigt! Gratängen hade för mycket vätska i botten.

Positivt: majskorn i såsen.


Om du köper denna rätt så köp även en påse tacokryddor så du kan pimpa rätten. Vi hade en stor burk tacokrydda hemma, Old El Paso, Seasoning Mix, men det står klart och tydligt på burken ”Kokas före användning” så det gick inte att efterkrydda med den. Ja, vissa kryddor kan innehålla spår av både det ena och det andra och bör hettas upp.

Lägg märke till att det på påsen står: 7% kokt nötkött och 33% grönsaker. 7 % kokt kött?


Vi kommer inte någonsin att köpa denna rätt igen!

Men vi bojkottar inte Findus eftersom de har ett otroligt sortiment av bra produkter! T.ex deras grönsaker har inga problem med att hamna i min kundvagn.


Så, om du köper denna rätt så se till att krydda på lite på köttfärssåsen. Ett bra alternativ till den som inte vill/orkar laga mat. Men glöm då inte att komplettera med en bra sallad!


Tips: 250 g köttfärs (gärna lite mer), liten burk majs, 1 påse kryddor (ta inte hela), 1 röd paprika, några potatisar, lite riven ost. Gör som du brukar. Klart!

 
 
Ingen bild

Sambon

17 oktober 2010 12:42

Visst är det konstigt att man tappar kontakten med vissa vänner som man umgåtts massor med. Man har haft jätteroligt tillsammans och delar roliga minnen. När man äntligen träffas igen efter åtta år (Träffade min underbara flickvän för åtta år sedan och hon tyckte inte om min vän, var nog därför vi gled isär.) så inser man att man har vuxit ifrån varandra och bara minnena finns kvar, vännen har blivit otrevlig och dryg. Man vill helt enkelt inte ses mer och är glad över att återseendet blev kort.
Farväl Findus…

 
Lena

Lena

17 oktober 2010 12:46

Jaja, nu ska vi inte vara sådana! Du stoppar med glädje i dig andra produkter från Findus! Gröna ärtor t.ex

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kryddburken

Kryddburken

17 oktober 2010 22:33

Till skillnad från övriga Findus färdigrätter så tycker jag denna SER himla läcker ut! Intressant att läsa dina utförliga omdömen, jag har en kupong å ska prova jag å. Klart spännande! Men just potatis till taco känns lite knepigt. Hade det inte varit godare med pasta, eller ris?

http://kryddburken.se

 
@Spisat

@Spisat

17 oktober 2010 23:15

Blir lite nyfiken, är palmolja alltid ett sämre val eller finns det bra val där med?
--
Våra småtjejer åt av rätten så det nästan poppade ut ur öronen, ett bra betyg :) Paprikan var det enda som låg kvar på tallriken efteråt men det tackar jag för :)
*rap*


http://spisat.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 08:43

Kryddburken: Den såg fin ut men vi blev besvikna. Potatis till; det kanske var ett sätt att variera potatisgratängen?

Spisat: Sambons son var inte här med hade bergis gillat den. Hans mamma kör mycket med halvfabrikat har jag förstått. Palmolja finns väl bra också men då borde de skrivit det på påsen? Läs mer:
http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127740-ekologiska-fotavtryck-s-kan-du-hjlpa-till

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 09:08

Rättelse Receptomaten. jag menade inte att dina tjejer gillade den för de är vana vid halvfabrikat ;) Det vet vi ju att de inte är!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kryddburken

Kryddburken

18 oktober 2010 09:53

Nja... Jag skulle nog föredra pasta ändå istf. potatis! Jag har aldrig ätit fryst potatisgratäng men kan inte tänka mig att det är gott ens om man pimpar upp den a la taco! Ha en fin dag nu!!

http://kryddburken.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 10:03

Kryddburken: Kan funka till pasta men vi tyckte ändå inte såsen var god ... ;)
Ska bli intressant att höra vad du tycker när du provat!
Ha en fin dag du med!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

18 oktober 2010 21:22

Tack för länken där Alma :) Och om barnen här, varannan vecka är det 99% halvfabrikat eller värre hos deras far. Och det är ett j*vla sk*t att hantera då och då :(

http://spisat.se

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 23:02

Spisat: Visst förstör h-fabrikat mycket!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

helena

25 januari 2012 12:08

Äckligaste jag ätit på mycket länge!!!

 
Lena

Lena

26 januari 2012 02:40

helena: Vi kommer heller aldrig någonsin att äta den igen!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards