Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Köp banankartonger!

Av Lena - 22 oktober 2010 16:30

Vi ska flytta och behöver kartonger. Banankartonger är väldigt bra att packa i för de är hållbara och lätta att lyfta, det vet ju alla! Vanliga flyttlådor till vissa saker och banankartonger till porslin och tyngre saker.

Vi hämtade banankartonger på ICA Supermarket, Slätta, för en tid sedan men nu var de slut så jag ringde för att be dem spara några fler. Då säger kvinnan jag pratar med att de har börjat ta betalt! Det är på hennes eget initiativ, 2 kronor per kartong, och pengarna går till en forskningsfond för en viss sjukdom. Hennes son hade denna sjukdom och är den enda i hela världen (tror jag hon sa) som avlidit i sjukdomen.


Jag berättade för henne att Konsum i Nynäshamn också tog betalt för banankartongerna, 5 kronor styck, och att pengarna där går till Världens Barn. Jag sa också att jag gärna betalade men tyckte att hon kunde höja priset till en femma per kartong, vilket hon inte ville i nuläget men det är ju å andra sidan upp till mig om jag betalar lite mer.


Om du ska flytta, skaffa banankartonger, och be din butik (som ofta tycker det är lite bökigt med handhavandet att lagra kartonger åt folk som sedan aldrig hämtar dem) att ta några kronor betalt och ge pengarna till något vettigt ändamål!  


Dessutom hinner kartongen användas en extra gång innan den återvänder till återvinning och färre träd behöver fällas för att tillverka nya flyttkartonger.


  

 
 
@Spisat

@Spisat

22 oktober 2010 19:31

Ja bananlådor är ruggigt smart! Dessutom är lådorna från ekobananer något mindre i storlek och kanon bra till tunga grejer.
Så ett tips till, handdukar, t-shirts och sånt är bra att he mellan tallrikar och annat platt :) Tidningspapper i all ära men då måste ju allt diskas efteråt..

http://spisat.se

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 19:34

Tyg är bra emellan men viss reklam färgar inte heller av sig :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

22 oktober 2010 19:46

Du är klok du Alma! Förresten, inte bara klok- utan god också!

Lööv

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 19:54

Tack Moma! Och tack detsamma! :)

Lööv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

22 oktober 2010 21:43

I ICA affären där Håkan jobbar tar de oxå betalt för banankartongerna. Pengarna skänker de till Barncancerfonden och det har blivit en hel del pengar genom åren.

Nåt annat som oxå är bra att lägga mellan tallrikar är virkade dukar. Vi har det mellan "fin"tallrikarna som står i skåpen, bra att få användning för alla dukar som mor- och farmödrarna virkade till oss en gång i tiden...

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 22:01

Mårtenssons kök: Visst är det bra att många numera tar betalt för kartongerna och ger till något bra!

Virkade dukar! Jodå, det har jag haft! Jag virkade på den tiden färgerna var; ärtgrönt, orange, brunt, vitt och gult! Tänk er! Nu är alla dessa kastade (vilket kanske var dumt) och jag har inte haft så många virkande mor- och farmödrar. Jag får köra med reklam mellan dyrgriparna. Bra förslag annars :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards