Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Jordärtskockssoppa har jag inte ätit på mååånga år!

Av Lena - 30 oktober 2010 14:30

Denna soppa har jag ätit två gånger och båda gångerna smakade det vidrigt! En gång på restaurangen på Skövde Kärnsjukhus anno slutet på 70-talet och en gång hemma hos en kompis som gjorde den från påse (urk). Ät det konstigt att jag vill ge den en chans till? Hittade receptet hos Lotta Brinck och det lät så bra! Jag har länge velat göra just sådan soppa och nu var det dags.


Jordärtskockssoppa

 

400 g jordärtskockor

2 stora potatisar

1 stor purjolök

6 dl vatten

2 msk vetemjöl

1,5 msk rapsolja

1 tsk gurkmeja

1 tärning eller motsvarande mängd buljongelé

1 äggula

1,5  kaffegrädde eller 0,5 dl tjock grädde +  1 dl mjölk

salt

nymalen vitpeppar

 

Gör så här:

Skala och skär jordärtskockorna och potatisen i skivor. Lägg allt eftersom i en kastrull med 6 dl kallt vatten.

Snitta purjolöken och skölj mellan bladen. Skär det vita i tunna strimlor.

Koka jordärtskockor, potatis och det vita på purjolöken riktigt mjuka i vattnet.

Kör till puré i mixer eller med elvisp.

Rör ihop vetemjöl, rapsolja och gurkmeja till en pasta. Koka åter upp purén. Rör i mjölpastan och buljong. Låt koka i 5–10 minuter. Späd med mer vatten om soppan är tjock.

Vispa ihop äggula och grädde. Dra soppan från värmen och rör i gräddblandningen. Smaka av med salt och vitpeppar.

Dekorera med tunna strimlor av det gröna på purjolöken, persilja och strimlor av rökt skinka eller rökt lax.

Rågbröd med hackade mjukkokta ägg, smaksatta med lite örtsmör, och med paprikastrimlor är gott till.


Jag använde ekologisk grönsaksbuljong i soppan och serverade den rökta laxen på en knäckemacka istället för i soppan. 

Det blev inte vad jag förväntade mig, det blev kanongott! Mina matminnen från förr av denna soppa hade fått träda i glömska! Nu har jag fått nya kompisar; jordärtskockor! Välkomna ska ni vara! Vi ses snart igen!


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards