Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

De va D D

Av Lena - 30 oktober 2010 17:27

Sambon gillar mat och bryr sig egentligen inte så mycket om hur jag lagar den eller av vad. Det ska vara gott! Jag brukar försöka få honom att ta lite mer grönsaker men han kör faktiskt med samma argument som man allt för ofta hör; det fick inte plats på tallriken! Öh! Ta grönsakerna först då! Ja ja, jag ska göra det nästa gång!


Ett tag såg jag till att det fanns flera olika grönsaker att välja på, i små skålar. Lite bufféaktigt blev det. Det slutade med att jag slutade med det för jag fick kasta en massa. Jag gillar inte att slänga mat men jag själv kan inte äta hur mycket grönsaker som helst.


Njae, riktigt sant är det väl inte för så mycket grönsaker satte jag inte fram men åt gick det inte ändå, det lilla som var! Det blev som på en lunchrestaurang, välja och vraka och rata. All gurka och en del tomater försvann, kvar stod de rivna morötterna, majsen, vitkålssalladen, groddarna och de marinerade bönorna. Jag har försökt med att bara ha tre sorter men det funkar inte ändå. Näsrynket är ett faktum.


Rätt som det är, för ett tag sedan, vänder han sig mot mig och säger; du vet väl att en av de viktigaste vitaminerna är vitamin D! Ja, jaha!?! Jamen vad bra! Att du är så insatt menar jag!

Vi pratade inte så mycket mer om det då men nu idag har ett liljeholmens gått upp! Sambon läser Illustrerad Vetenskap från pärm till pärm sedan ett antal år. Där var det en artikel om D-vitamin! Den hittade jag just idag och förstår vart han fick det ifrån. Men man kommer dock inte ifrån faktumet att han inte gärna äter av de största källorna till denna vitamin (lista kopierad från Nyfiken Vital).


Livsmedel med mycket D-vitamin:

Fiskleverolja 15 ml 34 mikrogram (1360 IU)

Lax, kokad 100 g 9 mikrogram (360 IU)

Makrill, kokad 100 g 8.625 mikrogram (345 IU)

Sardiner, konserv i olja 50 g 6.25 mikrogram (259 IU)

Tonfisk i olja 85 g 5 mikrogram (200 IU)

Ägg 1 helt 0.5 mikrogram (20 IU)

Mellanmjölk 100 g 0.38 mikrogram (15.2)


Sambon dricker bara standardmjölk. Varför är det D-vitamin i alla sorter utom standardmjölk?

Är det bara bra med D-vitamin i kokt lax, inte i stekt? Makrill i tomatsås i burk är väl kokt? Har D-vitaminerna försvunnit vid konservering? Ska man behöva köpa kosttillskott?

Jag försöker ändå köra med allsidig kost och hoppas att vi överlever varandra.


Nu är detta inte ett gnällinlägg om att min sambo skulle vara petig och kräsen på något sätt! Han äter det jag lagar, ja förutom grönsaksbuffén då, och är min största beundrare och tar gärna om en extra gång. Han gillar god mat men det är något med (vissa) karlar och grönsaker. Det där med att ”det inte får plats på tallriken” är ett rätt utslitet argument.


Och, svar ja! Jag har börjat med att någon gång göra som så att jag säger att ”sitt ner och vänta så kommer jag med en fin tallrik” och då minsann lassar jag på det JAG tycker ska ligga på tallriken! Nu snackar vi inte lunchhak utan finkrog (vad det gäller service)! Om kattan själv får välja!


Letar du D-vitamin?

Skolmat v/s kattmat

Kattmat

Kattmat


Ta det inte på allvar! Visst finns det massor av D-vitamin i människoföda också!


Vitaminen ser ut så här så kolla med din butik!

  

 
 
Ingen bild

Avataria

30 oktober 2010 19:25

Johåhej. Vi kan ju producera d-vitamin också - av solbestrålning producerar vi själva i huden. Så, njut av solen!

 
Lena

Lena

30 oktober 2010 19:28

Avataria: Vilken sol?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

30 oktober 2010 19:30

Ja men, eller, jag vet det där! Men här i Falun lyser inte solen! Alls

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

30 oktober 2010 23:52

Åjo! När jag var i Falun en dag i september 2009 så lyste den i flera timmar!

 
Lena

Lena

31 oktober 2010 08:39

Avataria; Se där! Just innan jag flyttade hit!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

31 oktober 2010 19:03

Det är väl D-vitamin som är bra för minnet? Eller minns jag fel? Mitt minne är nämligen inget vidare. Jag brukar (i perioder) äta omega-3, fast efter ett tag glömmer jag bort att ta dem så jag kanske borde äta dubbel dos...

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Lena

Lena

31 oktober 2010 20:35

Moma: Vilket minne? Vad är det? Har glömt vad det är! Vad frågade du efter förresten?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

31 oktober 2010 22:00

Va? Frågar du mig? ingen aning!

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Lena

Lena

31 oktober 2010 22:24

Vem?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

1 november 2010 13:54

Moma: NU kommer jag ihåg dig!
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2232

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sambon

1 november 2010 23:48

Känner D-Vitaminerna öser över mig efter ett soligt(D) turkland med en massa fisk(D) och ägg(D) och bacon till frukost. Varje frukost satt en jättgullig katt på bakbenen och blinkade med dom stora ögonen för att få en skinkbit..kattmat(D) :P :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards