Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Rustik råraka

Av Lena - 31 oktober 2010 23:00

Eller mellanting mellan råraka och rösti snarare. Hur som helst är det vansinnigt gott och en av mina favoriter när det gäller att smälla i mig lite för fet mat. Som ensamrätt äter jag upp hela själv men man kan skära ut tårtbitar och ha den som tillbehör.

Självklart blir det egentligen godast att klicka ut mindre högar och steka men det är en annan femma och något jag bara gör när jag har extra tid eller när det ska vara lite finare. Kanske som förrätt med rom, rödlök och gräddfil. Man kan ju riva ner lite lök också, allt är en smaksak.


En råraka eller rösti för en glupsk


500 g potatis

½ tsk salt

smör

några droppa rapsolja


Riv potatisen grovt, pressa ut vätskan och blanda noga i saltet. Det bästa resultatet får du om du förfelar raspet i två stekpannor men det går bra i en enda.

Hetta upp en stekpanna med en rejäl klick smör och några droppar olja. Häll i raspet och bryn under omrörning några minuter. Forma en rund och platt kaka och låt den steka ett tag.

Lägg på ett stort lock, ha en smörklick i beredskap, vänd hela stekpannan så kakan hamnar i locket. Låt smörklicken hamna i stekpanna och låt kakan försiktigt glida ner i stekpannan, nu med andra sidan neråt. Låt steka ett tag. Lyft försiktigt i kanten och kolla om den blir brun.

Upprepa lockmanövern ett par gånger så kakan både blir klar inuti och får fin färg på båda sidor.


Servera med knaperstekt fläsk eller bacon och lingonsylt. Eller med gräddfil, hackad lök och rom. Eller med gräddfil och räkor. Eller … något annat gott. Själv kan jag smälla i mig den utan tillbehör (bara lite extra salt), fast bara när ingen ser. Mums! Sa jag ätt jag älskar potatis i alla former och även de utan form?


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards