Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 november 2010

Godaste kålpuddingen hittills sa sambon!

Av Lena - 9 november 2010 22:25

Kålpudding, liksom så många andra ugnsrätter, blir godare om den får tillbringa natten i kylen. Köttfärsen köper man där de maler den själva, ex. City Gross. Färsen man köper på ex. ICA brukar var sådan som är förpackad i ”skyddande atmosfär” och den smakar oftast inte ett smack!


Kålpudding 5-6 portioner


900 - 1 kg vitkål

smör

ca 1 msk sirap

350 g nötfärs av god kvalité

1 ½ tsk salt

1 krm nymalen vitpeppar

2 kokta potatisar

4-5 dl gräddmjölk

mer smör


Ta bort stocken från vitkålen och strimla kålen grovt. Bryn i omgångar i smör och lägg över i en gryta. Ringla sirapen över och låt kålen puttra en stund så den ångar av lite och mjuknar ytterligare.

Under tiden du fixar med kålen kokar du potatisarna och mosar dem.

Blanda färsen med potatisen, vätskan och kryddorna. Smeten ska vara ganska lös. Blanda i 2/3 av den brynta vitkålen. Häll smeten i en smord form (nästan lika stor som en halv långpanna), täck den med resten av den brynta kålen och några små smörklickar. Grädda den i den nedre delen av ugnen i 200° i ca 1 timma. Täck med folie på slutet så den inte blir bränd.

Eller ännu hellre: Grädda puddingen i 45 minuter, låt svalna och ställ i kyl över natten.

Dagen efter: häll på lite extra vispgrädde och värm puddingen i 175° ugn tills den är genomhet.


Servera med kokt potatis, lingonsylt, ett gott knäckebröd och en klick smör på toppen. Det sista gör hela skillnaden från super till delikat!


Inga bilder hinner man ta på maten så här i flyttstöket men en god nyhet är att det snöar i Falun just nu så det börjar ljusna i Helvetesgapet! (Ja, vi bor där solen inte når fram)


Och svar; ja! Jag lagade kålpuddingen igår för att avnjutas idag. Höll på att dö av abstinens igår så det var nära att jag började äta direkt men jag nöjde med mig att smaka av den. I alla fyra hörnen provåt jag så jag kunde vara säker på att hela var bra! Det är väl dumt om bara halva är god?

 
 
@Spisat

@Spisat

10 november 2010 00:10

Jag åt en Findus pliglåda med just kålpudding nyligen och klurade på att göra själv, men så glömde jag bort det.. Tills nu :)
Tack Alma, du är guld värd och jag har ett recept klart!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

10 november 2010 07:59

Spisat: Och ditt recept då? Vad döljer det för hemlisar? Nyfiken!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

10 november 2010 11:15

Hej Lena Ja det skall bli kåldolmar idag hos mig de ligger just nu i långpannan i ugnen och vräker sig. Doftar gott gör det så middagen är fixad har gjort ett gäng så jag kan frysa ner lite med. Bra att ha till senare Kålpudding är med gott ja kör ner sirap också kanske lite mer ön det du skrev men det är ju en smaksak det.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

10 november 2010 11:42

Nej nej, nu har jag ett recept - ditt :))

http://spisat.se

 
Lena

Lena

10 november 2010 16:24

Spisat: Ja, den är mycket god! Fast det beror ju på vilka kålpuddingsreferensramar man har ;)
Glöm bara inte klicken smör eller "Bredbar" på toppen :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

10 november 2010 16:49

Filifjonkan: Kåldolmar har jag aldrig gjort. Det är sådan mat jag får hos min mamma! Kan du faxa nåra så e du snäll :D
Om du inte har frusit in alla? Gott att ha där!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

10 november 2010 21:31

Nu blev sugna på kålpudding.Har nyligen fått ett nytt recept av ankis mor som vi snart skall testa.
Eftersom vi gillar ditt skriveri så mycket så har du en award att hämta hos oss.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 november 2010 21:58

Mårtenssons kök: Är nyfiken på Ankis mammas recept! Fast mitt, det ändrar jag aldrig!
Award? Men jösses! Var inne på er sida och såg och blev rörd!
Kan säga att det känns extra fint just nu när tillvaron är katastrof. Att själv fixa en hel flytt är ... rätt jobbigt! Tack för att ni uppskattar det jag säger :) Raringar! Raringar!
Tar itu med awarden i morgon. Orkar inte mer idag. *kram*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik

5 juni 2012 17:23

Tack för receptet. Mycket uppskattat här hemma.

 
Lena

Lena

14 juni 2012 02:23

Erik: Glad att du säger så! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards