Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 november 2010

Senapssåsen då. Och julkorven.

Av Lena - 16 november 2010 21:23

Julkorv med senapssås, potatis och gröna ärtor blev det idag. Så länge sedan och så gott!

Jag gör först såsen och sedan kokar jag allt det andra på en gång och kokar sedan upp och smakar av såsen på slutet.


Senapssås till 4 portioner


30 g smör

½ dl vetemjöl

5 dl standardmjölk 

½ dl vispgrädde

½-¾ tsk salt

 några varv vitpeppar ur kvarn

2 msk Slotts senap, Original


Smält smöret på låg värme och rör ner mjölet och vispa till en smidig smet. Ha i vätskan, lite i sänder, under ständig omrörning. Koka upp såsen och krydda med salt och peppar, rör i botten hela tiden, och låt såsen svälla i 10 minuter. Detta kan du göra när kastrullen står vid sidan av spisen.

Koka upp igen, låt puttra någon minut, och tillsätt senapen när du ska servera. Tillsätt ev. mer mjölk. Att du inte ska ha i senapen från början är för att den tappar i smak fort när du kokar såsen ett tag.


Färsk (rå) fläsk- eller julkorv ska kokas i ca 30 minuter. Skölj av korven och lägg den i vatten så det täcker. I med 1 tsk salt per liter vatten, några vitpepparkorn, ett par kryddpepparkorn och 1-2 lagerblad. Picka korven på några ställen med en knappnål så den inte spricker. Låt sjuda upp och låt den gona sig i vattnet ca 30 minuter.


Koka potatisen samtidigt som du kokar korven. Släng i ett par nävar gröna ärtor i potatiskastrullen just innan potatisen är klar.


Servera det hela med en god senap.


   Tycka vad man vill om bilderna på korven! Vi åt och åt och ... åt!


  Titta i grytan, uppe till höger. Är det min spegelbild från när jag fotar ;)

Ser ut som en dödsskalle juh!


  

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

17 november 2010 08:10

Oj, nu fick du mig att längta hem för första gången i höst...

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

17 november 2010 10:04

Birgitta: Svensk husmanskost är ju faktiskt vansinnigt gott! Fast din turk-mat får ju mig att längta dit!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jenny

2 januari 2013 16:27

Tack för tips, nu ska här lagas maud!!!! Min man blir nog glad när han får lite husmanskost!

 
Ingen bild

Jenny

2 januari 2013 16:33

Ang döskallen haha så kan man se massa roliga grejer i mat! En dag när jag var lite deppig för något år sedan spillde jag sockerkakssmet på diskbänken när jag bakade. Den klick som hamnade på diskbänken såg exakt ut som en smiley-gubbe! Kul.

 
Lena

Lena

8 januari 2013 01:57

Jenny: Smileygubbar av sockerkakssmet? Du måste grädda dem och servera till frukost. Avis!

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Johan

28 december 2016 18:46

Det var god med den kombinationen, tack för inspirationen. God fortsättning på 2016!

 
Lena

Lena

2 februari 2017 14:03

Tack Johan, och tack detsamma :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards