Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Nu är det rimmade fläsket stekt och löksås blev det till!

Av Lena - 17 november 2010 22:16

Jag måste först bara säga att innan du hackar lök så se till att kniven är vass och nyslipad. Glöm inte att slipa knivspetsen som är den del av kniven du använder när du skär löken på längden.

Sedan ska jag tipsa om länkar jag lagt in här tidigare om lök! Det är kanske inte den totala sanningen, för då vore ju cancergåtan löst, men något att tänka på!


Krydda med lök – och slipp cancer (recept med lök finns på sidan)

Känd forskargrupp konstaterar: Ät lök och slipp cancer


Löksåsen bidde det en dryg liter av men det går ju att frysa in om det blir över men det blir det inte! Receptet är samma jag brukar använda men nu har jag mätt måtten.


Löksås för 4:


9 gula lökar av mindre storlek

3-4 msk smör

½ tsk råsocker

4 msk mjöl

7-8 dl mjölk

½ ekologisk buljongtärning

1 tsk soja

salt, kanske ½ tsk eller lite mer. Inte för mycket med tanke på att fläsket är salt.

vitpeppar, varva på ur kvarnen


Hacka löken och bryn den i smöret och sockret tills den blivit ordentligt mjuk. Rör i mjölet ordentligt och tillsätt mjölken lite i sänder under ständig omrörning. Ha i buljong, soja, salt och vitpeppar och smaka av. Låt såsen puttra ca 15-20 minuter. Smaka av igen.


Serveras med knaperstekt fläsk och kokt potatis.

Och du kommer inte undan! Fläsket ska stekas i fett så det nästan blir friterat om det ska bli knaprigt. Låt det sedan rinna av på hushållspapper.


Det blev så väldigt gott det här!

 
 
@Spisat

@Spisat

18 november 2010 10:48

Nej nej, inte låta rinna av på papper, häll fettet i en burk och använd det nästa gång du steker eller lagar mat!
Mina 50öre av smak & kökstankar :D

http://spisat.se

 
Lena

Lena

18 november 2010 16:51

Spisat: det har du rätt i men som det är nu hinner jag inte ens tänka praktiskt!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

19 november 2010 11:11

Hej Lena Hoppas allt bra hos dig och att packningen fortskrider i lagom takt.
Idag blir det grönsakssoppa hos mig med en smörgås till bara ruggig dag så mörkt och blött så man tror inte det är dag ens känns som kväll . Trevlig helg på dig nu

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

19 november 2010 12:11

Filifjonkan: Tack men, städning och packningen går i rasande fart och min hjärna brinner (kroppen ska vi inte prata om)! Jag får städhjälp efter att vi flyttat ut men ändå drömmer jag mardrömmar om städningen! I natt drömde jag att jag putsat alla fönster så kom en mamssa ungar och kladdade ner och jag bara skrek åt dem! Ojoj!
Grönsakssoppa låter kanon! Själv har jag lust att bara äta mackor varje dag ända tills vi flyttat!
Trevlig helg på dig med!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

19 november 2010 12:24

Usch, jag känner igen det där med att bara vilja äta mackor när det blir lite för stressigt(jag som inte ens är så förtjust i det). Men det går inte hos oss, sonen bara tittar på mig med stora blanka ögon och frågar missmodigt om det är "frukost...?". Behöver jag tillägga att han inte är en frukostunge :)
Krampåre!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Karin W.

Karin W.

19 november 2010 12:43

Stekt fläsk och löksås ... min mans favoriträtt. Det där med socker i löksåsen är intressant. Jag hade en arbetskamrat en gång som påstod att om man hade en mage som var känslig mot lök skulle man sockra på löken när den bryns. Fast jag har aldrig kunnat hitta nånting, nånstans, som stöder det påståendet.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 november 2010 15:12

Moma: Vilken son du har! Som sambons son! Fula trix det där med stora blanka ögon! ;)

Karin W: Har heller aldrig hört det. Får nästan googla på det när jag hinner. Hm!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards