Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 november 2010

Helgmeny vecka 46

Av Lena - 19 november 2010 22:37

Nä, det blir varken eller av något. Eller, jo, en snabbskriven helgmeny som består av fuskmat. Det måste gå snabbt att laga mat nu. Jag VILL flytta fort från helvetesgapet till den ljusa lägenheten!

Kyckling två gånger. Det beror på att jag för första gången på många, många månader inte suttit hemma och skrivit menyn efter att ha både tänkt, planerat och kollat i skåpen vad som var där. Nä, här åker man till mataffären utan en enda plan i skallen och kollar vad de har. Och det hade de inte.

Det blev mycket länkande till produkter i det här inlägget (märkte jag när jag skrivit klart inlägget) men jag kommer att skriva vad vi tyckte om dem när vi svalt dem. Jag har köpt allt själv förutom GoGreens ris, som kom på posten bara sådär! Om du nu undrade men det gjorde du väl inte. Hoppas jag!


Flyttlåda nr 40 packad och fyra till på gång på samma gång. Kul att flytta? Nja …

Ge mig mer tiiiid! 48 timmar per dygn i ca en vecka, tack!

Menyn? Jo, här:


Fredag

Fuskpotatissallad med fuskkyckling och lite körsbärstomater. Beskrivning av eländet kan du läsa nedan!


Lördag

Pizza på köpt botten (Nyhet: Sara Lee xxl), 29,90 på ICA, och världens bästa pizzasallad om jag hinner göra den. Annars inga grönsaker. Gränsen går vid att jag självklart gör tomatsåsen till pizzan´själv!


Söndag

Kycklingfilé av fusk-Tandoori (hade kryddpåse i kylen) och något ris- eller grynaktigt. Har fått något på posten, tre sorter, av GoGreen, ”snabbt, nyttigt och färdigkryddat” som jag nog använder.


Kan lika gärna beskriva kvällens mat när jag ändå landar vid datorn en snabbis. Menyn blev tydligen inte så snabbskriven som jag tänkt. Jag behövde pausa från packingen och städningen.


Rydbergs potatissallad, 17,90 för 400 g på ICA, piffad av mig med mycket finhackad grön gurka,mycket finhackad rödlök, salt och peppar smakar ändå inte särskilt kul. Ja, jag är petig! Det hade säkert gått att smaka upp den ytterligare men jag har inte tiiid! Borde haft kapris i. Minst!


Ingredienser:
Potatis (70%), vegetabilisk olja, lök, äggula, senapsfrö, salt, kryddor, socker, ättika, stabiliseringsmedel (E412, E415), surhetsreglerande medel (E330), konserveringsmedel (E202, E211).

  



ICA:s färdiggrillade kyckling (extrapris på ICA, 29,90) piffade jag med sellerisalt för att öka på smaken. De har Faluns bästa grillade kyckling men …

Även om jag slängde in den i ugnen få att få skinnet knaprigt blev smaken inte så bra när man kommit innanför skinnet. Dessutom var skinnet så trasigt att det var slamsor bara. Hur mycket krisp blir det då? Det var dock extrapris så …


Ingredienser förutom kyckling, 97 %:

salt, paprika, socker, tomat, kryddor (spiskummin, vitlök, rosmarin, svartpeppar), lök, kryddextrakt, (paprika).

Tänk om de hade haft i sellerisalt från början?

  




Jag har ingen tid alls över till att varken läsa eller kommentera din blogg! Tiiid is what I neeeed! Kommer sen ... Huka dig!

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

20 november 2010 17:06

Men jag har tid att kommentera hos dej och då blir det som följer; Kapris, det är nödvändigt ont i potatissallad. :)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 november 2010 17:09

Mårtenssons kök: Visst är det nödigt ont!!!
Kolla! Jag hade tid att svara ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards