Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Hemgjord pizza med pinsam fuskbotten

Av Lena - 20 november 2010 21:58

Ja, vad säger man? Jag har för första gången i mitt liv köpt färdig pizzabotten. Punkt. Alltså punkt i livet för det! Aldrig mer! Jag har inget universalrecept på deg till pizzabottnar utan provar mig fortfarande fram och det ska jag fortsätta med. Denna botten, Sara Lee, var ingen hit. Smaken pendlar mellan degen hos Gorbys piroger och Billys Panpizza. Ingen smak. Inget bett. Ingen hit. Ingenting.


Pålägg: förutom pizzasåsen hade vi först på riven mozzarella sedan färska basilikablad, skivad färsk Zeta äkta italienska mozzarella på alla basilikablad, små hopknycklade skivor Bresaola, skivor av grönpepparsalami och sist torkad oregano! Fantastiskt gott! Alltså toppengott! Alltså; botten var botten och toppen var toppen! Fattaru?


Den färdiga pizzabottnen från Sara Lee innehåller (Skriver exakt och ordagrant vad som står på förpackningen):

Vetemjöl, vatten, icke hydrogenerade vegetabiliskt fett (fetter och oljor kommer från palm och solros, vatten, emulgeringsmedel: mono- och diglycerider av fettsyror, syra: citronsyra), rehydrerad jäst, gluten, bakpulver: dinatriumdifosfat, natriumvätekarbonat, alkohol, salt, guarkärnmjöl, emulgeringsmedel E472e, antioxidationsmedel: askorbinsyra. Utan färgämnen.


Va faan! Undrar över mycket här men när har man färgämnen i en pizzabotten? Är det något att skryta om?

 

   Så här så pizzabotten ut när vi lagt den på plåten som man skulle.


 

   Här har vi grundat med pizzasås, lagt riven ost därefter och lagt basilikablad som vi täckt med Mozzarella som man ska (såg jag på TV om italiensk pizza)


 

   Här har vi lekt med att placera ut ihopknycklade bitar av Braesaola och delade salamiskivor lite här och där. Mest där. Och så lite torkad smulad oregano på!


 

   Ut ur ugnen efter att ha gräddats i 15 minuter i 180


























 
 
Lena

Lena

21 november 2010 00:20

Inlägget havererade så jag kunde inte skriva klart. Det går inte heller att ändra i efterhand. Mysko!
180 graders ugnsvärme ska det vara.
Slutorden skulle vara att pizzan gick att äta och var god men att bottnen var så tråkig att jag aldrig mer köper en sådan! Aldrig!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

21 november 2010 23:57

Det gläder mig och många andra att du ändå provar! Du är ju så bäst Alma!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

22 november 2010 00:00

Spisat: Tack! Det var snällt sagt!
(tror min ryggrad blev lite längre nu)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards