Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 december 2010

Harplingekål och långkålens lov del 5

Av Lena - 7 december 2010 09:55

Falun har ingen bra frusen grönkål och jag är beroende av denna till jul. Ja, sambon och hela hans familj som har fått smaka har också blivit beroende. Man kan så klart njuta den hela året i soppa, paj och annat men just jul utan denna delikatess omvandlad till Halländsk långkål är en omöjlighet! Att koka den själv är inget alternativ för mig. Harplingekål är bäst på att koka till den rätt!


Förra året fick jag min kål via ICA Maxi, läs Långkålens lov del 4, men när jag nu ringde häromdagen så gick det inte att ordna.

Läs där i inlägget även kommentaren från Axel Ericsson som har Harplingekål, där han igår skriver att jag kan kontakta City Gross för min Harplingekål eftersom grossisten Bergendahl har den i sitt lager. Jag såg kommentaren igår och tappade hakan fullständigt! Julen kan vara räddad! Har ringt City Gross men ansvarige var inte där än men ska ringa upp. Nu väntar jag på telefonsamtalet som ska rädda julen!


Förra årets hela story finns att läsa under kategorin Harplingekål - Halländsk Långkål


Den här mängden räcker till hälften av julens behov (krymper som spenat) 

men eftersom man inte får elda under badkar i hyreslägenheter så får

Harplingkål fixa den åt mig.


Harplingekål finns på tv också!


Gör jag reklam nu igen? Mmm!

Edit: City Gross har tagit hem Harplingekål till mig!

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

7 december 2010 10:11

Hallå Lena bra att du inser att man inte skall elda under badkaret skrattar så tårarna rinner,, minns dina bravader ang julens kål. Men nu ser det ju rätt lovande ut hoppas det fixar sig! Kram..

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

8 december 2010 18:40

Nej, för sjutton, hur kom du nu på den stolliga idén att elda under badkaret... Är du inte på kant med hyresvärden redan? Tur du insåg att det kanske inte är den bästa av idéer!
Kul att se lite livstecken från dej, hopas ni har det bra i flyttröran!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
@Spisat

@Spisat

8 december 2010 21:55

Undra vad som är i den där kålen, verkar ju farlig på alla sätt ;) Som i beroendeframkallande.. :D

http://spisat.se

 
icornr

icornr

10 december 2010 21:30

Visa din blogg på iPhone!
http://www.icornr.com/sv/registrera.php

Du får 3st gratis Hajp i Spotlight när du registrerar din blogg!

http://www.icornr.com/sv

 
Lena

Lena

11 december 2010 21:21

Filifjonkan:
Tror det fixar sig. kram!

Mårtenssons kök:
Klart jag eldar under badkaret! Det gör väl alla?
Jo, man lever ett tag till ;)

Spisat:
Den är som KNARK!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards