Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Spenatsoppa med ägghalvor

Av Lena - 16 december 2010 00:10

Myten om att spenat skulle vara så ofantligt nyttigt har ju Lisa effektivt tagit död på men det är förbaskat gott, vilket hon ju också säger i samma inlägg där man får sig en hel massa fakta man vill/bör veta. Bl.a hur man får ett stort arv i förtid! Man ska laga en spenaträtt och låta den stå framme i rumstemperatur lääänge. Sedan ska man bjuda en rik släkting (den sorten som har testamenterat sin förmögenhet till just dig) på maten. Sedan är det bara att vänta.


Spenatsoppa är en av våra favoriter och när nu sambon önskade sig det (har tjatat sig till det) så fixade jag så soppan. Förut har jag helt enkelt bara stuvat spenaten men spätt den lite extra för soppan men nu gjorde jag en riktig soppa och det av frusen bladspenat. Oj, vad det blev gott. En riktigt smaskig soppa!


Spenatsoppa med kokta ägghalvor 3 portioner


1 gul lök

3 msk smör

500 gram frusen bladspenat

1 nypa socker

½ msk kycklingfond

½ dl vetemjöl + 1 dl mjölk blandas (skakas) = redning

1 dl vispgrädde

standardmjölk

salt

nymalen vitpeppar

en skvätt pressad citron

1- 1 ½ ägg per person

ev några räkor


Så här:

Tina spenaten, det räcker med halvtinad.

Finhacka löken och smält den mjuk i smör (och en nypa salt så löken inte tar färg). Tillsätt spenaten och låt det puttra till spenaten tinat helt och sedan lite till. Tillsätt socker och kycklingfond.

Häll i redningen och grädden och låt det tjockna på svag värme. Pytsa i mjölk, lite i sänder, under fortsatt omrörning tills soppan har den konsistens du önskar. Låt den puttra i ca 20-30 minuter. Späd mer om det behövs.

Koka äggen under tiden.

Smaka av soppan med salt, peppar och citron.

Servera med ägghalvor och bröd. Toppa gärna med några skalade räkor om du har lust.


   Jag vet. Man hittar knappt maten om man serverar spenat på Grön Anna-servis :(

 
 
Karin W.

Karin W.

18 december 2010 12:58

Jag ser till att alltid ha en stor påse hackad spenat i frysen. Stekt falukorv eller fiskpinnar med spenatstuvning och kokt potatis. Här är det vardagsmat som går hem hos både stora och små. Risken att bli dödssjuk av spenaten är nog rätt liten, tror jag. Det finns så mycket annat vi får i oss som är värre.

Till och med vatten är farligt i för stor dos. I Östersund även i små doser:)

Ha en trevlig helg!

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 december 2010 19:52

Karin W: Nä, man dör inte av spenat :)
Visst är spenat en fantastisk grönsak! Stuvad passar den till massor med rätter och färsk i sallad är den jättegod!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards