Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Pannacotta med smak av jordgubbssylt

Av Lena - 7 januari 2011 23:18

Fick en förpackning Arlas smaksatta grädde i näven. Eller fick och fick, jag fick en rabattkupong men fick leta runt efter grädden i butik efter butik för det är inte alla som har den. Jag hade nämligen tänkt mig att ha den som bas när jag skulle göra en pannacotta till nyårsafton. Att jag samtidigt greppade en limefrukt var bara rena turen. Jag tog fram det som jag tänkte använda till desserten; jordgubbsgrädden, socker och gelatinblad. Hällde upp grädden i kastrullen och smakade. Jäklar vad sött! Den smakade som grädde man haft för söt jordgubbssylt i. Tack och lov för min lilla limefrukt vars skal kunde balansera upp sötman! Det blev ganska gott och en bra genväg för den som inte vill köpa både grädde och jordgubbssylt men inget för mig som helst tar tid på mig i köket och struntar i genvägar. Köp den smaksatta grädden om du har bråttom och inte hinner slabba med jordgubbarna själv men inte annars.


Jordgubbspannacotta, 4 portioner

5 dl Arlas smaksatta grädde med jordgubbssmak (2 tetror)

2 gelatinblad (Länken leder till det Lisa Förare har skrivit om gelatin och SKA läsas!)

1 limefrukt

färska jordgubbar

några myntablad

tomtebloss

Gör så här:

Koka upp grädden samtidigt som du blötlägger två gelatinblad i vatten. Finriv skalet på limen.

Låt grädden svalna något innan du kramar ur gelatinbladen och vispar ner dem.

Rör ner det rivna limeskalet och låt grädden svalna ytterligare innan du rör försiktigt så limeskalen fördelar sig i hela och inte bara ligger i botten.

Häll upp pannacottan i fyra fina glas eller formar. Lägg plastfolie över och ställ i kylen att kallna och stelna i minst 4 timmar.

Ta fram pannacottan en stund innan servering så den inte är kylskåpskall.

Garnera med skivade färska jordgubbar och myntablad.


Stick ner tomtebloss, tänd på och gå ut till gästerna med ett glatt leende! Eller – sitt själv och skicka din sambos son att servera! Det gjorde jag!


    Jordgubbspannacottan är naturligtvis serverad i Le Creusetformar som är orangea som skär sig vackert mot de röda jordgubbarna!

Men grabben är söt som jordgubbssylt!

 
 
Moma

Moma

8 januari 2011 19:49

Hua, akta finporslinet från tomteblossen. Jag har lyckats få bränt (något?) från tomtebloss som inte går att få bort från mina assietter...
/Moma

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

8 januari 2011 22:58

Moma: Tack för upplysningen för det hade jag ingen aaaaning om! Fast det var svärmors porslin och hon som ville ha tomtebloss så ...
Men jag skall härmed aldrig hafva tomtebloss jämte andra gudar eller fint porslin!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards