Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Kyckling Paneng Gai

Av Lena - 8 januari 2011 02:56

Jag gjorde ju denna rätt av en mixpåse (som jag fick av en vän) första gången för ett antal år sedan och föll som en fura. Numera gör jag den på riktiga råvaror men med vissa förändringar. Jag har inte bara kyckling i utan även burkade grönsaker för att det är så gott! Råris till så klart! Styrkan bestämmer du själv genom hur mycket röd curry du har i.


Paneng Gai som räcker till 4 portioner


3 kycklingfiléer, halverade på längden och tunt skivade

olja

1 burk minimajs

1 burk vattenkastanjer

1 burk bambuskott

det gröna av en liten purjo, strimlat

1-2 citrongräs

4-6 (7?) msk röd currypasta

2 burkar bra kokosmjölk

1-2 msk fisksås

ev. 1-2 tsk maizenamjöl + vatten


Gör så här:

Öppna alla burkar och häll av spadet. Lägg innehållet i ett durkslag och skölj av i kallt vatten. Låt rinna av ordentligt.

Fräs kycklingbitarna i olja och lägg dem i en gryta.

Fräs alla grönsaker i olja och lägg i grytan.

Banka på citrongräset så oljorna frigörs och lägg det i grytan.

Tillsätt röd curry (börja med 4 msk och öka sedan) i grytan och hetta upp så det fräser.

Ha i kokosmjölk och låt det koka upp. Smaka av med fisksåsen och curryn.

Låt puttra en stund. Red med lite Maizena utrört i lite vatten om du vill ha såsen tjockare.


Servera med ris, gärna råris till mig, och en sallad.


   Avrinning pågår! Var god stäng munnen!


Banka (med sknivskaft?) så du frigör oljorna som ger smaken!

  


Lägg upp och ät!

  


*raap*

 
 
Emmy

Emmy

8 januari 2011 05:42

Så gott! Vem behöver färdiga mixpåsar?! Hmpf :-)

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

8 januari 2011 11:06

Emmy: Nä, mixpåsar, släng er i väggen! Bah!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
sofie / Mumsfillibaba

sofie / Mumsfillibaba

8 januari 2011 19:09

Så gott! Nästa den thai jag väljer oftast om jag beställer. Röd curry är ju så gott! Oftast lagom starkt tycker jag!

http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

 
Moma

Moma

8 januari 2011 19:46

Alla former av curry är bra, om du frågar mig:-)! Curry är bäst och funkar till allt (nästan)och kan varieras i det oändliga!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

8 januari 2011 22:45

Sofie: Visst är det gott! Jag vill ha lagom stark och sambon vill ha extra mycket starkt! Så då gör jag den "rätt stark" :) Kul att du tittade hit och satte avtryck :)

Moma: Japp! Alla former är bra! Variationen på former är oändlig ......
löv :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards