Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

Hur mycket energi är det i en morot?

Av Lena - 11 januari 2011 20:31


Det är inte lätt att hålla reda på alla värden i våra matvaror. Jag räknar aldrig kalorier utan lagar maten efter vad jag tycker är gott och ofta vad jag vet är nyttigt men det kan vara bra att kunna slå upp det man undrar – om man nu undrar.


Jag har hittat några ställen där man kan näringsberäkna sin mat men de är inte överrens om vad 100 g morot innehåller. På alla tre ställena kan du även göra en lista på flera livsmedel så du ska kunna beräkna hela din måltid eller ditt recept.



”Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas” har en uttömmande lista på vad moroten innehåller,  en totalanalys. Jag tar bara med en bråkdel är för att visa jämförelse med de övriga tabellerna.  


Energi (kJ)       kJ       186

Energi (kcal)     kcal     45

Protein             g         0,6

Fett                  g         0,2

Kolhydrater        g         8,7

Fibrer               g         2,4

Salt                  g         0,1

Aska                g         0,6

Vatten             g          87,5

Alkohol             g         0,0


”Kaloriräknaren” tar bara upp 4 poster i näringsdeklarationen


Morot,  100 g

protein 1 g

fett 0,1 g

kolhydrater 6,4

energi 31




”Miljömat” visar även, med röda och gröna prickar, hur mycket moroten täcker ditt behov av vissa ämnen.


Morot, 100 g                                 



Näringsämne

Energi

Mängd

40 kcal

Rek. mängd

625 - 875 kcal


Protein

1 g

19 - 38 g


E% protein

6 %

10 - 20 %


Fett

0 g

21 - 29 g


E% fett

5 %

25 - 33 %


Mättade fettsyror

0,1 g

Max 9 g


E% mättat fett

1 %

Max 11 %


Kolhydrater

9 g

Min 84 g


E% kolhydrater

87 %

Min 47 %


Fibrer

2 g

Min 9 g


C-vitamin

6 mg

Min 22 mg


Folat

14 mcg

Min 120 mcg


Järn

0,4 mg

Min 3,8 mg


Zink

0,3 mg

Min 2,7 mg


  

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

11 januari 2011 22:45

Alltså, ingen morot om det är full man vill bli:)

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 januari 2011 23:12

Mårtenssons kök: Nä, det är dåligt med sprit i dem. Undras hur det är med spritärtor? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

12 januari 2011 01:01

Visste du att man kan bränna kalorier genom att skratta? 10-15 minuter skratt om dagen lär visst kunna förbränna 50 kalorier enligt någon studie.

Tråkigt nog då är sinnet för humor en av de första saker man förlorar när man ska banta och räkna kalorier.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
@Spisat

@Spisat

12 januari 2011 01:33

Tyvärr är det inga alkoholer i finska morötter heller :( http://www.fineli.fi/food.php?foodid=300&lang=sv
Men lite mindre kolisar däremot :)
(LCHF-slang = kolisar = kolhydrater = svenska)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

12 januari 2011 11:54

Karin W: Ja, man bränner till och med kalorier när man villar middag! Att räkna kalorier på sin tallrik kan nog få den mest humoristiske att tappa livsglädjen så det kan jah tänka mig :( Ska ALDRIG banta!!!

Spisat: Tänk att en morot inte är samma morot beroende på vart man läser om den!
Kolisar? Ja, Livsmedelsverket skriver om aska och det kanske då är resterna av kolisarna :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

JJ

11 november 2011 11:56

Jag tror morötter hade varit betydligt mer populära om de innehållit alkohol…

 
Ingen bild

zhivago

8 september 2012 16:24

Åt just en morot nu dock som mellanmål, och den smakade väldigt gott, trots bristen på alkohol! Jag kan rekommendera att testa.

 
Lena

Lena

20 september 2012 01:10

JJ & zhivago: Det finns ju alltid sideorders ;)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards