Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

Söndagsmiddag i lergryta

Av Lena - 11 januari 2011 23:15

Köpte billig fläskbog (picnicbog) att lagas i lergryta. Det blev riktigt bra fast hade jag långlagat den hade det blivit ännu bättre.


Fläskstek i lergryta

Lägg lergrytan i blöt ett par timmar innan du ska använda den.

Torka av köttstycket och krydda ordentligt runt om med salt och peppar.

Skala, ansa och dela i bitar morötter, gul lök, en selleristjälk, ett par vitlöksklyftor och någon palsternacka. Ett par persiljestjälkar och något purjoblast går också ner.

Lägg några grönsaksbitar i botten på grytan, lägg i köttet och fyll på med resten av grönsakerna. Strössla lite rosmarin i grytan och fyll på med buljong så det når till hälften upp på köttet.

Ställ grytan i kall ugn, sätt ugnen på 200° och timern på 1, 5 timme.

Tag ut grytan och kolla så köttet är klart (klar köttsaft eller en termometer som visar 80-85 grader). Var försiktig när du öppnar locket för ångan är het.

Tag upp köttet och vira in det i folie och håll varmt. Sila köttskyn ner i en kastrull och koka en god sås på det.

Sås:

köttskyn (bör reduceras (koka ihop) lite)

1 msk tomatpuré

4 dl vispgrädde

nymalen vitpeppar

lite buljong eller fond kan behövas för att få upp smaken

ev vetemjöl/vatten till redning

smaka av salt och peppar

låt eventuellt en liten bit (1-2 tsk) ädelost smälta ner för att förhöja smaken


  

 
 
@Spisat

@Spisat

12 januari 2011 01:20

Lergryta är trevligt, vi fick en i present i höstas och sedan dess inte lagat kyckling på annat sätt :)
(Btw 1, jisses vilken blank spis!!)
(Btw 2, fina bilder det blir!!)

http://spisat.se

 
Torsten

Torsten

12 januari 2011 07:51

Haha! Ska överväga rastaflätor :P

http://torstens.blogg.se

 
Lena

Lena

12 januari 2011 11:50

Spisat: Lergrytan ska fram oftare här!
(Btw 1, åtta timmars effektivt skrubbande ;)
(Btw 2, tack! :))

Torsten: Kan bli toppen!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Emmy

Emmy

12 januari 2011 12:36

Ja, jag måste ta och damma av min lergryta. Det var länge sedan jag använde den nu. Eftersom barnen tyckte det så gott med stek, så borde jag fixa till en sådan snart igen.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 januari 2011 12:44

Emmy: Då har du det bättre än mig. Min sambo gillar inte stek men jag tvingar honom att äta det ibland ändå. Vill ju inte laga en till bara mig. Damma på du! Är ju så lätt att slänga i ugnen och gott blir det!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tony

3 september 2011 10:57

Låter smarrigt den ska jag prova i dag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards