Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Hur många ingredienser kan du räkna upp i en blindtest av en maträtt?

Av Lena - 12 januari 2011 11:38

I Masterchef-programmen är det ju populärt att låta deltagarna gissa ingredienserna i en jättehemlig jättegryta. Den som gissar mest fel åker ut. Jag har sett de flesta Masterchef-programmen och vet att de brukar ha uppåt 20 ingredienser i grytan. Jag kom att tänka på det när sambon och jag åt köttfärssås och spagetti i förrgår och jag kom på att det var rätt många grejer i grytan. Undrar om någon, i en blindtest, skulle kunna räkna upp vad jag hade? Var på vippen att ha i även röd paprika och rödvin men hejdade mig och slängde i en slurk grädde så sambon skulle bli extra glad. Och det blev han!


Ytterligare en köttfärssås (de blir alla olika) 4-6 portioner


600 g köttfärs

2 gula lökar

1 bit rotselleri

1 morot

4 vitlöksklyftor, 2 skivade i början och 2 rivna på slutet

1 burk Mutti körsbärstomater

1 liten burk hela champinjoner

en skvätt buljong

tomatpuré

ketchup

vitpeppar

svartpeppar

vatten

soja

balsamvinäger

oregano

1-2 dl vispgrädde

salt


   Den fick faktiskt 3 timmar på sig på plattan undertiden jag smaksatte den.

Det blev den inte sämre av.

 
 
Emmy

Emmy

12 januari 2011 12:37

Just köttfärssås som ett sådant specifikt recept också... :-D

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 januari 2011 12:42

Emmy: Haha! Det ska ju inte vara för lätt! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards