Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Tekakor som verkligen är goda och de har lite dinkel i sig

Av Lena - 14 januari 2011 00:52

Min mamma brukar baka dessa och jag älskar dem. Så klart jag också bakar dessa och mina barn älskar dem. Dessa bakar jag (nästan) varje gång ungarna kommer (om jag orkar och är frisk) för så gör mammor! Grunden är på bara vetemjöl men det byter man så klart ut delar av med lika gott resultat, om inte bättre!

Jag har bytt delar av mjölet mot Vetemjöl special, mot grovt dinkel och mot siktat dinkel. Alla mjölbyten har funkat bra men sista baket, i förrgår, funkade bäst. Gott och saftig och lättätet bröd.


Har jag de här tekakorna i frysen så är jag såld. Är sugen på mackor dygnet runt!


Dinkeltekakor

Ingredienser:

50 g jäst

100 gram smör

5 dl mjölk

1 ½ tsk salt

½ tsk hjorthornssalt

7 dl vetemjöl

5 dl siktat dinkelmjöl

½ dl hela linfrön

ev. lite Dinkelmjöl fullkorn till utbak

Gör så här:

Smula sönder jästen i en degbunke. Blanda linfrön, salt och hjorthornssalt med mjölet.  

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och ljumma. Häll degspadet i bunken med jäst och rör om. Häll i mjölblandningen och blanda tills degen är blank och smidig.

Strö över mjöl (fullkornsdinkel) och klä bunken med plastfolie och låt jäsa ca 30 minuter.

Arbeta degen, dela i två klumpar, och kavla ut en i sänder på (fullkornsdinkel-) mjölat bakbord till 1 till 2 cm tjocklek, beroende på hur du vill ha dem. Tag ut tekakor med ett runt mått eller gör som jag; dela bitar med en degskrapa. Storleken har ingen betydelse! Lägg tekakorna på bakplåtspapper på en plåt och nagga dem. Låt jäsa under duk i ca 30 minuter.

Grädda i 225° ca 7-8 minuter. Låt kallna på galler under duk.


Ät gärna en tekaka du delat som du delar hamburgerbröd med bara smör på medan den fortfarande är ljummen! Åh! Fast en skiva god ost på varje halva gör det inte sämre!


Sa jag att i vår familj heter de "Mormors tekakor"?

Tack min mamma!


*bild*


nähä

 
 
Moma

Moma

14 januari 2011 22:19

Åh, du ser, mammor är som skattkistor!:-)

Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

14 januari 2011 22:50

Moma: Du och jag är mammor! Visst är vi skattkistor! Jag bär min på magen (och liite på rumpan). Vart bär du din?
*fniss* Du är säkert mager som ett spektakel jämfört med mig ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards