Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Soppan på grönkål blev helt otroligt god!

Av Lena - 14 januari 2011 14:19

Alltså så är det så här:

Jag är den stolta ägaren av ett antal klumpar Harplingekål som ligger i frysen!

Jag älskar grönkål och det gör sambon med!

Vi älskar Halländsk långkål gjord på grönkål!

Sambon älskar spenatsoppa och tjatar jämt om att han vill ha det.

Sambon fick höra att jag skulle laga grönkålssoppa och han var mycket skeptisk. Ville knappt smaka.

Sambon fick grönkålssoppan och han sa att den till och med var godare än spenatsoppa.

Jag lagade 4 portioner (se nedan) men vi kunde inte sluta äta, vi var två, så det var knappt att resten räckte till en matlåda till sambon.

6 poäng av fem möjliga i sin kategori!

(jag slickade nästan kastrullen efteråt)

Jag har nästan gjort exakt på millimetern efter receptet Harplingekål har på sin sida.


Grönkålssoppa

Ca 4 port

300 g kokt, urkramad och hackad grönkål. Gärna Harplingekål

2 msk smör

2 msk vetemjöl

5 dl mjölk

5 dl vatten

1 buljongtärning, ekologisk kött- eller grönsaksbuljong

vit- och svartpeppar, många varv

salt, snåla inte

½ tsk socker

1 dl crème fraiche

kokta ägghalvor

Fräs smör och mjöl.

Späd med mjölk och vatten.

Lägg ner hackad grönkål och buljongtärning.

Krydda och låt koka i 5-10 min.

Mixa soppan med en stavmixer.

Salta och peppra.

Avsluta med att röra ner crème fraiche. Smaka av.

Servera soppan med ägghalvor och gärna en gratinerad ostsmörgås eller knäckebröd med ost.


  

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

14 januari 2011 16:00

Grönkålssoppa har vi inte haft på länge, riktgt gott är det. Fast Harplingekål får vi nog klara oss utan, får bli vanlig grönkål när det är dags. Fast vi är ju ganska nyfikna på den eftersom vi läst dina tidigare inlägg om den magska kålen...

Ha en skön helg!

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Ingen bild

Sambon

14 januari 2011 17:17

Grönkål är inte = Harplingekål
Helt enkelt UNDERBAR soppa på Harplingekål !!
Inte ledsen över matlådan idag :)

 
Lena

Lena

14 januari 2011 18:43

Mårtenssons kök: Vanlig grönkål är bättre än ingen grönkål :) Ni har inte haft det receptet på er blogg än, vad jag kunde se nu. Väntar med spänning på hur ni gör! Ha en härlig helg ni me!

Kära sambo: Glad att kunna göra dig glad!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

14 januari 2011 21:37

Den där verkar ju himla god. Jag är barnsligt förtjust i spenatsoppa men har aldrig provat grönkålsvarianten. Nu är det kanske dags...

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

14 januari 2011 22:48

Majsan: Du måste bara prova den! Det är hög tid!
Ha en mysig helg!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards