Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

Kyckling- och baconsallad

Av Lena - 15 januari 2011 23:28

En mycket enkel sallad hade jag planerat tills ikväll. Min tanke var att använda en grillad kycklinghalva som låg i frysen men insåg att en grillad, djupfryst och upptinad kycklingfilé måtte bli i torraste laget så den får tillsvidare vila i frid.

Vi köpte en nygrillad pippi som jag skar filéerna av och skivade. Resten av pippin kan man använda till pytt. In i frysen och bli ett senare problem!

Salladen serveras med Rhode Islandssås och vitlöksbröd. Köpte en baguette som var bakad av grövre mjöl, något smått fullkornsaktigt. Halvera på längden, på med tjockt lager av vitlökssmör och in i ugnen tills bröden fått färg.

Det här är väl inget recept men jag plitar ändå ner vad jag hade i salladen för allt passar så väldigt bra ihop och du kanske har idétorka?


Jag hade för oss tre:

sallad, en hög på varje tallrik

1 dm gurka, sköljd, halverad och skivad

1 liten burk majs, avrunnen

2 tomater, tärnade

½ röd paprika, fintärnad

½ purjolök, slitsad, sköljd och tunnstrimlad

grillad kyckling, två skivade filéer och lite småbitar pillade från skrovet

1 paket bacon, knaperstekt och delat i småbitar


Rhode Islandsås:


½ dl vispgrädde

½ dl majonnäs

½ dl ketchup

1 tsk worcestershire sauce

2 krm salt

½ krm vitpeppar

2 krm paprikapulver

Vispa grädden och blanda i resten.


  


  

 
 
Ingen bild

Linda Johansson

16 januari 2011 10:35

Den där salladen ser jättegod ut! Får mig att tänka på sommaren och grillat kött... Jag hatar verkligen höst och vinter!

 
Emmy

Emmy

17 januari 2011 15:26

Kyckling och bacon är bra kombo i så mycket. Blev en fin fin sallad :-)

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 januari 2011 08:35

Linda: Visst får grillat och sallad en att tänka på sommaren! Fast jag älskar vinter med :)

Emmy: Kyckling och bacon KAN inte blir fel!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

18 januari 2011 19:41

Och där petar jag kräset bort burkmajsen, lägger dit upptinad fryst majs i stället. Petar med en äcklad min bort purjon, och lägger dit tunna avsaltade ringar rödlök. Jag lägger också dit några skivor avocado, och möjligen några fina kalamataoliver.
Och såsen - ja, då tar jag Valios smetana, pressar i lite vitlök, och drisslar i lite salt, torkad oregano och mynta. Så blir det en sallad i min smak :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards