Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Potatisgratängen med lövbiffen och tomatsalladen

Av Lena - 21 januari 2011 22:56

Jag kan inte hjälpa det men jag älskar potatisgratäng! Krämigt, fylligt, gräddigt, vitlökigt och med den älskade knölen Solanum tuberosum.

I Love POTATIS!

Detta är en variant av gratäng, det finns flera recept i min samling, men denna är väldigt god!


Step by step:


Potatisgratäng 3-4 personer (eller till 5-6 pers om det är en fin middag där man bara får en LITEN välordnad hög och går hungrig från bordet)

 

800 g mjölig potatis (King Edward hade jag)

1 stor gul lök

3 rejäla vitlöksklyftor

3, 5 dl vispgrädde

3,5 dl standardmjölk

1 tsk salt

rejäla tag med pepparkvarnen, både av vit- och svartpeppar

1 tsk smör (till formen)

en grabbnäve riven ost, gärna med lite styrka i

 

Gör så här:

Koka upp mjölk och grädde och låt det sjuda lite på svag värme under tiden du strimlar den gula löken och delar vitlökarna i fyra kvartar och skivar den tunt. Blanda ner löken i grytan och låt det småsjuda under tiden du skalar potatisen och skivar den i ca 2 mm tunna skivor.

Blanda ner potatis, salt och peppar i grytan och låt det småsjuda på låg värme någon halvtimma eller längre, tills potatisen känns "lite" mjuk. Rör ofta i botten så det inte fastnar. Sätt ugnen på 200°.

 

Häll potatisen och ”såsen” i en smord form. Ställ in formen strax under mitten av ugnen.

När potatisen känns rätt färdig men inte riktigt tar du ut gratängen, strör den rivna osten över, höjer värmen till 225° och sätter in gratängen strax över mitten av ugnen. Låt den gå tills den blivit gyllenbrun.

 

Under tiden allt detta pågått så har du skivat tomater och lagt i en skål varvat med skivad rödlök. Du har saltat och svartpepprat och dressat med hälften rödvinsvinäger och hälften olivolja och blandat runt.

 

Du har också lagt de rumstempererade lövbiffarna på en skärbräda, torkat av dem med papper, saltat och pepprat och kletat dijonsenap på och vikt dem dubbla.

 

Nu bryner du smör i en panna och när det är hett och gyllenbrunt lägger du i köttet och steker på hög värme tills de fått färg på båda sidorna. Mina lövbiffar fick fin stekyta samtidigt som de var rosa i mitten av ”lövet”. Hur blev dina? Mina blev sega men det hade inte med stekningen att göra så klart! De brukar inte bli sega av att stekas så här så jag bara undrar …


Servera det hela med ett gott vin och glatt humör!


Färdigkokt och redo att äntra den smorda formen

  


Lite lövbiff från City Gross, 99,95 kilot var väl bra pris?

  


   Sambons tallrik. När han hade fotat klickade han upp en slev gratäng och en lövbiff till men det hade inte sett så bra ut på foto. *slask*

Han tar sådan hänsyn till hur bilderna ska bli på min blogg. Gulle!

 
 
Fia

Fia

21 januari 2011 23:09

Ser riktigt gott ut!

http://www.ensidaomallt.se/Sofsan

 
Lena

Lena

21 januari 2011 23:15

Fia: Tack! Det var väldigt gott!
Kul att du tittade in och sa något fint :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linda Johansson

22 januari 2011 09:19

Det är inte ditt fel att lövbiffen blev seg, du fick en seg köttbit som inte hade blivit mör hur du än hade gjort. Det har jag råkat ut för flera ggr, det beror väl på hur de hanterar köttet efter slakten?

 
Susie i köket

Susie i köket

22 januari 2011 09:44

Mmm, vad gott det ser ut! Jag älskar också potatisgratäng, får göra det snart igen.
Vad bra att du påminner om att det är dags att börja tänka på vad man ska så. Dags att plocka fram frökatalogen! Ha en skön helg!

http://susie-i-koket.blogspot.com

 
Lena

Lena

22 januari 2011 12:48

Linda: Jag är rädd för att man får vad man betalar för!

Susie i köket: Visst ser det (ohälsosamt) gott ut!
Frökataloger minsann! Det låter som om du har större odlingsytor än vad jag har :)

Trevlig helg till er båda!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards