Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Ers Majonnäs Höghet

Av Lena - 29 januari 2011 12:23

Överskriften borde kanske varit ”Hur man gör majonnäs fast man inte kan”.

Jag har gjort egen majonnäs några gånger men aldrig kunnat äta den. Konsistensen har det inte varit något fel på (utom de två första gångerna då den skar sig) men smaken har varit en smärre katastrof. Hur jag än har försökt smaka upp den med salt, vinäger och/eller citron så har den inte blivit bra. En gång lyckades jag göra en halvskaplig men att den gick att äta berodde på att jag hade i en massa dill. Nu har jag till sist fått till det men självklart är receptet darrigt och oprecist. Jag gjorde grunden först och sedan rörde jag i mer vinäger och senap i omgångar tills det blev en smak som passade mig. Att jag fick öka på med syran beror nog på att mina äggulor var väldigt stora så receptet är nog lagom om man har normala äggulor.


Senapen jag använde nu funkade väldigt bra till detta. Bättre än de andra franska jag använt. Moutarde de Dijon, Duc De Coeur, från Lidl. Kostar någon tia bara men är god som attan. Nu har jag sett att den finns som grovkornig och den måste jag bara prova i nästa majjo!


Det pratas mycket om man ska veva majonnäs för hand eller använda mixerstav, se länkarna nedan. Jag kör medelvägen och använder elvisp.


För att vara säker på att inte få för mycket olja i början (det är då den skurit sig för mig) så doppar jag en sked i oljan och låter den olja som fastnat droppa ner i byttan jag gör majonnäsen i. Det blir inte många droppar åt gången, och det tar tid, men det funkar. När det blivit lite krämigt i majonnäsbyttan kan man ju öka takten och fylla skedbladet några gånger innan man häller direkt i en tunn stråle. Detta knep (att bara doppa skeden) såg jag hos ”Two fat ladies” på TV.


Hemlagad majonnäs är kanonkul att servera. Ska göra en i veckan tills den blivit optimalt passande till mina smaklökar.


Det här började jag med:

2 äggulor, stora ekologiska ägg hade jag men mindre ägg är nog bättre

2 tsk fransk senap

2 tsk vit balsamvinäger

1 krm havssalt

2 dl smakneutral olja (Zetas billiga rapsolja)

vitpeppar ur kvarn

en nypa cayennepeppar


Sedan tillsatte jag mer salt, 2 tsk senap och 2 tsk vinäger till men det är en smaksak.


Blanda äggulor, senap, vinäger och salt i en skål. Kör med elvisp tills det är lite krämigt. Tillsätt oljan, droppvis i början och snabbare sedan.

Smaka av med vitpeppar, salt cayennepeppar och eventuellt mer syra (senap/vinäger).

Förvara i rengjord burk i kylen.


Detta läste jag innan jag började:

Birgitta Höglund

Pelles kök

Matmolekyler


  


  

 
 
CHLARA OH ANDREA

CHLARA OH ANDREA

29 januari 2011 12:28

Hej, vi gillar din blogg, den äh extremt gulligt ^^
Checka gärna våran blogg, ställ frågor oh kommentarer, så blir vi väldigt glada :D
Kramar från 2 tjejer (a)

http://www.chlaraohandrea.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

29 januari 2011 13:11

Hemgjord majonnäs är så gott, kul att jag kunde bidra lite också ;)
Får vänta med en sån tills jag kommer hem igen, törs inte använda äggen här i Turkiet till det.
Bilden med skeden var verkligen läcker, blev väldigt sugen...

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

29 januari 2011 14:39

Så alldeles nyss på det feta damerna på tv.n, där gjorde de majjo till hummer som de bjöd nunnor på. Såg mumsigt ut. Vi har provat att göra egen en stackars gång, då med mixerstav efter att vi sett Morberg göra så på tv. Blev inte alls bra, gick rakt åt skogen minst sagt och liknade mest gult diskvatten. Får göra ett nytt försök på damernas sätt istället.

Hur som haver så ser er macka vansinnigt god ut, blir ju sugen ju...
Ha det gött
Kram

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

29 januari 2011 15:16

Chlara oh Andrea: Vad gulligt! Ska kolla er blogg vid tillfälle :)

Birgitta: Bidra? Hade det inte varit för hur du skrivit på din blogg så hade det inte blivit! Tack :)
Bilden på skeden, jag kunde inte låta bli att göra något extra;)

Mårtenssons kök: Gult diskvatten? En tunn spya såg min ut när den skurit sig. Det var innan jag sett tjocka tanterna och det med att droppa från skeden.
Mobergs sätt, vem har inte prövat det? Haha! En sån miss!
Ha det gött själva!
kram

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

eva

29 januari 2011 19:34

Hejsan! Har kollat runt på din blogg och gillar den verkligen. Hit kommer jag att titta in igen!

 
Moma

Moma

29 januari 2011 22:01

Go kväll i stugan, det där såg vansinnigt gott ut!!

Jag har strul med tekniken i fall du undrar om jag fastnat i någon snödriva. Ena datorn hittar inte drivrutinerna till nätverkskortet, den andra verkar ha fått virus och nätverkskapeln är kvaddad... Ja, det sista sammanfattar mitt liv ganska bra just nu. Kvaddat.
Hoppas det är bra med dig i alla fall! Men ni ser ju ut att ha det kungligt.
Kramen

http://ww.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

30 januari 2011 08:30

Eva: Det var roligt att höra! Du är jättevälkommen! :)

Moma: Vansinnigt var ordet! ;)
JO, att du har datorstul har jag förstått och det är sorgligt. Har rätt trassligt förhållande jag me. Än startar den inte, än väsnas den, än dör den.
För övrigt mår jag som en drottningmoder! Förutom en nyligen upptäckt, misstänkt Tinnitus! Och allt det andra. Men annars är det bra. Lite.
Kramen

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

30 januari 2011 12:20

Skulle man prova hemmajjo? Blir ju nyfiken! Iofs är det ju så enkelt att köpa en tub "äkta"..

http://spisat.se

 
Lena

Lena

30 januari 2011 12:22

Spisat: Det är ingen "sport" att köpa ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards