Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Fransk löksoppa är alltid gott

Av Lena - 4 februari 2011 23:44

Löksoppa är gott och billigt och – gott. För snabblagat är det inte. Inte om man gör som jag gör och det böra man göra. Tycker jag. Någon gång ska jag laga löksoppa på det snabba sättet men det blir då det.


Så här är det:

 Det tar tid. Det tar längre tid att karamelliserad löken är vad du tror.  Jag säger inte hur lång tid det tar för då blir du avskräckt men stanna i köket ett tag. Du hinner nästan baka brödet du ska ha i soppan innan själva soppan är klar. Första halvan av tiden har du fullt upp med soppan men andra tidshalvan kan du hålla på med annat. Som t.ex utbakningen av brödet?


Dessutom är faktumet så pass att hur mycket jag än älskar min Le Creuset-gryta så funkar den inte så bra just här. Löken bränner fast om du har högre värme och blir bara kokt sörja vid lite lägre. Använd en teflonbelagd gryta. Jag har bara använt min Le Creuset, har ingen med teflon, så jag vet. Önskar mig en tjockbottnad och teflonbelagd 2- eller 3-liters, bara så du vet!


FRANSK LÖKSOPPA (4-6 portioner)


Ha till hands:

50 g smör

1 msk olivolja

1 kg gul lök, skalade, halverade och tunt skivade

en nypa socker (så löken får färg lättare)

3 msk maizenamjöl

1 liter buljong, gärna mörk kött

2 dl torrt vitt vin (Åkessons lilla tetra funkar)

en kvist färsk timjan eller en nypa torkad

havssalt och malen svartpeppar


Gör sålunda:


Smält smör och olja i en tjockbottnad kastrull. Drös i löken och sockret och rör om. Ha såpass hög värme att det fräser men inte så hög att det bränner. Rör ofta och håll på med detta i 30-60 minuter. Löken ska få en gyllenbrun färg (bli karamelliserad).

Koka upp buljongen i en separat gryta.

Ta lökgrytan av plattan.

Rör ut maizenamjölet i lite vatten och rör ner i lökgrytan. Rör i buljongen lite i sänder. Rör om ordentligt så det inte blir klumpar. Sätt tillbaks grytan på plattan.

Tillsätt det vita vinet och timjan och låt det hela puttra i ca 20-30 minuter.

Smaka av med salt och peppar.


Låt soppan stå och gör brödet till:


Sätt ugnen på 225°

Ha:

Bröd

Smakrik ost


Skär skivor av brödet (dela i mindre bitar), strö över riven ost (snåla inte) och lägg på plåt.

Grädda i övre delen av ugnen tills osten smält och fått aningens färg.


Hetta upp soppan och häll i varma soppskålar. Lägg i brödbitarna och servera rykande hett.


  

 
 
Emmy

Emmy

7 februari 2011 09:09

Löksoppa är ju så gott, men det blir så sällan lagat. Kanske just för att det tar sin lilla tid. Dock väl värd väntan :-)
Sen är det väl bara bra om ett par limpor hinner födas under tiden.

http://remsansbistro.blogspot.com

 
charlotta

charlotta

7 februari 2011 09:20

mumma! visst tar det tid, förutom de gånger vi gör turbo-varianten på grund av svält-varning. ha-ha.

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

7 februari 2011 09:44

Emmy: Jag glömmmer bort att den finns men när man väl gör den så ... mums! Nybakat bröd är aldrig fel till även om man inte alltid orkar :)

Charlotta: Jag ska göra din turbovariant någon gång, den lät bra den med. Skönt även med mat som går lite snabbare. Svältvarning! Hihi, då käkar jag mackor ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
anitabirgitta

anitabirgitta

7 februari 2011 20:43

Låter gott med löksoppa...fin blogg besök gärna min

http://anitabirgitta.bloggplatsen.se

 
Andreas Blomquist

Andreas Blomquist

20 februari 2011 03:05

Mums! Detta ska jag göra någon gång i veckan...

http://www.missanplass.se

 
Lena

Lena

20 februari 2011 03:12

anitabirgitta: Löksoppa är alltid gott! Ska hoppa in och kolla in din blogg :)

Andreas: Klart du ska! Gott! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards