Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Mollusker kan vara vansinnigt gott!

Av Lena - 16 februari 2011 08:22

Musslan är en mollusk men vem tänker på det i stridens hetta?  Jag blev i helgen bjuden på Moules marinières som köpts som färdigrätt (!) från Seasam/Cashelmara och det var förvånansvärt gott!

Lättlagat i mikro, fina musslor med härlig konsistens och fantastisk smak. Inte en tillsats så lång ögat nådde!

Ca en femtiolapp hade den kostat och innehöll lagom (500 g) för två förrätter eller en huvudrätt, om man serverar det hela med bröd. Det går så klart bra att laga den i vanlig gryta också. Edit: det var min vän som bjöd, inte Cashelmara!


Det finstilta: Irländska blåmusslor, smör, vitlök och persilja.


Även deras hummer var en hit! Vi åt den med en brödbit och majonnäs vi gjorde på svensk senap i brist på fransk och det blev riktigt gott!



  


  


  

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

16 februari 2011 10:53

Inga dåliga bjudrätter, Moules marinières är väldans gott fast vi har inte gjort det på evigheter. De senaste gångerna vi kockat till det så har vi fått så tråkiga musslor i nätet, dallriga och inget vidare goda. Så vi har lixom gett upp lite...

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

16 februari 2011 10:56

Mårtenssons kök: Jag lagade det för ett tag sedan. Det blev bra fast vi fick kasta nästan hälften av musslorna på vägen. De var köpta på City Gross. Dessa var kanon! En enda åkte efter tillagning :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

16 februari 2011 20:35

Det är dåligt med ätbara musslor här i Jämtland förstås, men visst har jag ätit Moules marinières, fast då på belgiskt vis med pommes frites. I like! Spadet som musslorna kokats i blir så gott att det nänns man inte kassera.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

16 februari 2011 21:29

Karin W: Ja, musslor är inte en lokal brodukt för de flesta ju. På belgiskt vis med pommes har sambon ätir men inte jag. Han älskade det.
Spadet! Ojojoj! Gott att doppa brödet i!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards