Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

Annan kycklingsoppa

Av Lena - 26 februari 2011 14:16

Kycklingsoppa på menyn hade jag (den enda soppan som blev till under min planerade soppvecka) men ville ha något annorlunda. Efter lite nätsurf hamnade jag på en soppa som heter ”Tom ka gai” som verkade god. Efter ytterligare tid i surfsvängen hamnade jag på recept,nu och en soppa som Monica Eisenman har gjort och som tydligen finns i hennes bok ”Monica Eisenmans asiatiska nudlar och smårätter”. Jag gjorde så ”likadant” jag kunde/ville, men inte fullt ut.


Jag kokade en hel kyckling, rensade och lade undan filéerna, frös in resten av köttet. Buljongen, med skinn och ben, kokade jag vidare några timmar. Just som det står om du följer ovanstående länk. Buljongen silade jag, kokade ihop lite och tog undan 5 dl till denna soppa, resten frös jag in. Dessa 5 dl spädde jag med vatten så jag fick 8 dl.

Eftersom mina kycklingfiléer var kokta redan så lade jag i dem precis på slutet men har du råa så gör som nedan.


Typ Tom ka gai, 3-4 pers


Ingredienser:

8 dl hönsbuljong

8 dl kokosmjölk, välj en bra (läs det finstilta på burken)

1 msk riven färsk ingefära

3 citrongräs (endast den vita delen)

1-2 tsk krossade limeblad

1 stor röd chili

2 kycklingfiléer

150 g färska champinjoner

15-20  körsbärstomater

200 g äggnudlar

2 msk fisksås

0.5 dl färskpressad limesaft (1–2 lime)

1 kruka koriander

1 lime i klyftor

2 salladslökar

En chili till garnering för den som vill ha extra sting


Gör så här.


Skär kycklingen i strimlor, ansa och skiva champinjonerna.

Krossa citrongräsen och strimla dem tunt.

Ansa och hacka eller skiva chilifrukten, halvera tomaterna.

Skiva salladslöken och riv ingefäran.


Blanda buljong och kokosmjölk i en stor kastrull.

Tillsätt ingefära, citrongräs, limeblad och chili.

Koka upp och låt soppan sjuda i ca 15 minuter.


Lägg ner kycklingen i soppan och sjud tills den är genomkokt, i ca 5 minuter.

Krossa nudlarna något.

Tillsätt nudlar och champinjoner och låt gå tills nudlarna är klara.

Ha i tomaterna.

Blanda i fisksås och limesaft.

Smaka av! Sälta, syra, styrka?

Häll upp i soppskålarna.

Hacka den färska koriandern.

Strö salladslök (och koriander över soppan) och servera med någon limeklyfta.

Om mer hetta önskas, toppa med ytterligare lite hackad/skivad chili.


Jag föredrar att ha i koriandern direkt i soppgrytan, mycket finhackad.

Färsk koriander smakar tvål i min gom!


Soppan blir ännu godare om du gör den dagen för D! Skitgod!


Nästa gång har jag även i sockerärtor samt kör ner lite av den strimlade salladslöken (det vita) rätt ner i soppan och garnerar med det gröna!


Nästa gång är en annan vecka.


Bilden är lånad

  

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

26 februari 2011 17:19

Oh, detta är min fars (och var min mors) favoriträtt på en restaurang som fanns i vår stad innan. De åt alltid den där. Ska banne mej ta och kocka till den och bjuda hem far på den en dag (eller dagen efter vi har gjort den då).

Ha en fortsatt härlig helg,
Anki.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 februari 2011 21:23

Mårtenssons kök: Kocka på ni, med det goda!
Dagen efter kvällen före är alltid bäst ;)

Fortsatt trevlig till er med!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

27 februari 2011 01:30

Jahapp, mitt i natten å hungrig bara för att jag skulle tjuvkika in här. Läckert, hajar att det smakar bra! Lyllos er :)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

27 februari 2011 01:35

Spisat: Jamenvadådå! Vad hade du här å göra då??? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards