Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Tarte Tatin och Crème Anglaise från recept.nu

Av Lena - 10 mars 2011 14:20

Per Morbergs äppelkaka och Johan Sörbergs vaniljsås fick se dagens ljus i Almaterska residenset igår.


Det blev väldigt gott men nästa gång ska jag karamellisera äpplena bättre. Nu vart de väldigt ljusa eftersom jag gjorde som det stod och inte efter förstånd och inbillade mig att det skulle bli mer färg på dem i ugnen. Nybörjare, det är vad man är!

Jag använde färdigkavlad smördeg istället för pajdeg och det blev kanon! Frasigt och fint. Men så klart ska jag prova med pajdeg nästa gång.

Jag tog bara tre äpplen eftersom vi bara var två som skulle äta. Pajen/kakan/tårtan bör väl ätas upp samma dag. Allt gick åt!


Såsen gör jag på samma sätt nästa gång men med mindre socker (pajen är rätt söt). Och då tänker jag också blanda i lite vispad grädde vid servering. Vilken vaniljsås blir inte godare av vispad grädde? Mmmums!


Det hela smakade nästan som Wienerbröd och var löjligt gott! Sambon var överförtjust!


Undrar just hur många ”tarter” man ska göra innan man får till det optimalt? Gissar på tre. Jag är en usel konditor!


  


  

 
 
@Spisat

@Spisat

10 mars 2011 22:27

Hmm, söta saker :) Gott! Jag fick ett sötryck igår och bakade småkakor med yngsta.. Haja, jag baka söta saker? Är nog gravid lr ngt ;)
Man skulle prova ngt som det här du gjort - gottis!

Kräm!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

11 mars 2011 08:27

Spisat: Jag är förvånad själv! Sambon har tjata en tid ..
Så du bakade småkakor? Inte lchf då?
Ja, du är nog gravid ;)

Kräm!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

15 mars 2011 01:38

Lchf ger mig vingar ;) Och visst är jag rund om magen, det är ju beach 2011 snart - bara att spänna ut skinnet & sola :D

http://spisat.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards