Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Caesarsallad med dess dressing

Av Lena - 19 mars 2011 22:44

Himla gott och dessutom enkelt att göra! Dressingen går att använda till allt möjligt egentligen.


Caesarsallad för två


1 huvud romansallad

brödkrutonger

hyvlad parmesan

dressing

ev. tillbehör såsom pippi, räkor eller annat


Tärna bröd i cm-tärningar. Blanda dessa med lite olja och väldigt finhackad vitlök. Stek i panna tills tärningarna fått färg och blivit krispiga eller i ugn om du rör om ofta. Se upp så inte vitlöken blir rostad men det blir den så den får du ta bort sedan. Lägg över på hushållspapper som suger upp överflödigt fett.


Ansa och skölj salladen och lägg på tork. Strimla den sedan och lägg åt sidan eller i kylen.

Gör dressingen. Snodd från Kryddburken.


Caesarsalladsdressing


2 sardeller, i bitar

1 stor vitlöksklyfta, skalad och skivad

1 äggula

1 msk dijonsenap

1 msk vitvinsvinäger

2 tsk pressad citron

2 dl smakneutral olja (raps)

½ dl finriven parmesanost

salt, nymalen vitpeppar

ev vatten


Stavmixa sardeller, vitlök, äggula, senap, vinäger och citron i en kanna eller smalare bytta. Tillsätt oljan, droppvis i början och sedan snabbare, under ständigt mixande. Kör i parmesanen och smaka sedan av med salt och peppar. Vispa i lite vatten om dressingen är för tjock. Den ska nästan vara i flytande form.


Lägg upp sallad och krutonger (och eventuellt tillbehör). Hyvla över parmesan. Häll över dressing och blanda runt.


   Fotade innan vi blandade runt för sedan ser det bara kladdigt ut.

Vid fototillfället hade vi glömt att hyvla över parmesanen.

 
 
tina

tina

21 mars 2011 15:36

När jag äter caesarsallad vill jag inte äta någonting annat, någonsin. Så gott tycker jag att det är!

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

22 mars 2011 15:42

Tina: Inte jag heller men sambon vill ha lite extra att tugga på. Men visst är det en läcker rätt!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards