Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 mars 2011

God majonnäs på grovkornig dijonsenap

Av Lena - 20 mars 2011 00:39

Lidl har vissa mycket bra produkter. En av dessa är deras dijonsenap. En av mina bästa vänner har föräldrar som har bott i Frankrike i många, många år. Pappan är konstnär.

P.S Jag har gjort en hemsida till hans pappa med hans konst på. Som tack fick jag en helt underbar plexiglasskulptur! Det är fint det! D.S


I alla fall så flyttade de tillbaks till Sverige för några år sedan. Fransk senap är ju lite speciellt. När pappan för något år sedan fick smaka på dijonsenapen som Lidl säljer utbrast han; Äntligen en riktig senap som smakar som fransk senap ska smaka!

Törs jag tala om att det var när jag köpt denna senap som jag tyckte att min majonnäs blev riktigt god? Nä, tänkte väl att du skulle protestera. Jaja. Tyck vad du vill …

Nu till saken som ju är majjo!


Majonnäs på grovkornig senap


Behövs:

2 äggulor

1 ½ tsk grovkornig dijonsenap (kostar någon tia hos Lidl)

½ msk vitvinsvinäger

½ krm cayennepeppar

< 1 krm salt

2 dl rapsolja

lite nymalen vitpeppar kanske


Gör sålunda:


Ha i äggulor, senap, vinäger, cayennepeppar och salt i en skål. Starta elvispen och kör på högsta fart tills det är blandat och lite krämigt. Ha i oljan droppvis först och sedan snabbare på slutet. Smaka av salt och annat. Kanske lite mer cayenne? Lite mer vinäger eller senap? Vitpeppar?


Skura, skurade och skuren (verb)

Här gjorde jag fel de första gångerna jag gjorde majonnäs då den skar sig varje gång. Jag tyckte att jag hade så lite olja i åt gången men det var lite för mycket (pga darrhänthet pga av nervositet). Dessutom hade jag fått för mig att man måste använda ballongvisp. Strunt! Proffsen må göra det men vi vanliga dödliga har inte arm- handledsmuskler nog för att klara det. Jo visst, vissa har det, men börja med elvisp. När du är van kan du vispa med ballongvisp.


”Two  fat ladies” gav mig tipset som gjorde att jag klarade det. Jennifer sa att man har en sked i byttan med olja. Man lyfter upp skeden och låter de droppar som då hänger kvar på skeden åka ner i majonnäsen. Och vispar som fan. När man ser att oljan blandat in sig så lyfter man en ny sked med oljedroppar och har i och vispar som fan tills man ser att det blandat sig. Och en gång till. Och en gång till. Nu kan du öka på oljetillförseln en aning åt gången. Vips så har du din majonnäs! Och nu är den inte skuren utan snarare lite för tjock. Då blandar du i lite vatten.


Smaken då?

Är man van vid köpemajjo så tar det lite tid att vänja sig vid smaken på hemgjord. När du vant dig kan du inte tänka dig annat. Jag tränade på att få till majonnäsens konsistens och lyckades till sist. Men smaken fick jag inte till.  Mina tre första majonnäser fick jag kasta för de blev rent äckliga!

En balans mellan syra, sälta och ändå få en kväljande fettsmak i munnen är ett dilemma. Smaka av, smaka av och smaka igen! Det behövs dessutom mer salt än man tror. Än vad jag trodde i alla fall. Till sist blev det bra i min smak. Men smaken är som baken ...


Får du till en majonnäs som är bra till konsistensen men inte helt ok i smaken kan du kanske slänga i lite dill (om det funkar med maten du har) eller något annat. Eller så slänger du skiten i sopen och börjar om från början!


Så – om du följer receptet ovan så kanske du inte tycker det är gott men du förstår, det är bara för att du inte är så van vid smaken. Man ska smaka på saker man inte tycker om ca 17 gånger innan man börjar gilla dem. Efter 20 gånger är man beroende. Har jag hört. *fniss*


   Lidl har senapen



Närbild på ovanstående recept

 


Edit: Har man kommit så långt i sitt köksmekande att man gör egen majonnäs så sätter man en ära i att göra på samma sätt som proroffsen! Skit i äran och ta fram elvispen! Basta! 


Edit 2: Nu i efterhand, när smaken på majonnäsen mognat kan jag och sambon konstatera att det ver en av de godaste majonnäser vi ätit! Vi doppade räkor i den nyss och njöt!

 
 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

20 mars 2011 20:16

Visst var det på Lidl du köpte så goda fläsksvålar, eller är vi helt ute och cyklar nu?

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 mars 2011 20:22

Mårtenssons kök: Köpförbud på Lidls fläsksvålar! De har lämnat späcket kvar innanför själva svålen. Rent äckligt! Oätbart! Urk! Köpte en påse, åt tre, kastade resten.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
charlotta

charlotta

20 mars 2011 21:03

lidl har även mandelmjöl, som är käckt när man bakar vissa kakor, typ (helvetes-)macarons.

men till majon - hemmagjord is the shit! tusen gånger bättre än köpt. basta.

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

21 mars 2011 09:00

Charlotta: Mandelmjöl hade jag tänkt köpa och provbaka med. Fast jag tänkte kanske baka bröd.
Visst är det basta på hemgjord majjo! :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards