Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

Vårvintergryta med gula kantareller och enbär

Av Lena - 25 mars 2011 21:45

Förra söndagens middag som lagades förra fredagen kommer nu ut ur ...

Ja, vårvintergryta får man väl kalla det eftersom höstgrytor inte är så aktuella just nu. Köpte en bit högrev av nöt på dryga kilot och gjorde en gryta. Den behövde ca 4 timmar innan köttet blev mört. Och den ska absolut lagas en eller två dagar före du ska äta.

Jag har väldigt svårt för att få en bit kött med fett på i munnen. Jag vet att fettet ger mycket av smaken. Alltså tar jag mig lite extra tid till att få till det.

Jag rensar köttet från det där läskiga samtidigt som jag skär till grytbitar. Jag bryner det där läskiga i smör i en het panna så det får ordentligt med färg. Jag saltar och pepprar och tillsätter vatten så det täcker, sen får det stå där och puttra lääänge.

Sila av skyn som blivit och använd buljongen i grytan du ska laga. Du kan kyla den emellan och skopa av fettet som lägger sig överst.


Gryta på högrev med kantareller och enbär till ca 4 pers


ca 1 kilo högrev som blir ca 800 g, renskuren och i tvåcentimeters-kuber

smör

2 klyftade gula lökar,

2-3 dl förvällda gula kantareller, avrunna (spara spadet)

1 finhackad morot

10 lätt krossade enbär

1 tsk mortlade trattisar om du har

buljong/vatten

en rejäl näve steklökar (lägg i ljummet vatten 20 min så blir de lättare att skala)

3-4 dl vispgrädde

1 tsk svartvinbärsgelé

salt

nymalen peppar

ev. lite redning av mjöl och vatten eller välmixade havregryn.

Gör som jag:


Bryn köttbitarna i smör i omgångar (salta och peppra varje omgång) i en stekpanna och lägg över i en stekgryta.

Bryn kantarellerna och lökklyftorna i smör och lägg över i grytan.

Bryn steklöken och lägg i kylen.

Vispa ur stekpannan med vatten och häll i grytan.

Tillsätt morot, enbär och trattispulvret i grytan. Häll på buljong/vatten så det täcker, koka upp och låt puttra under lock på svag värme tills köttet känns klart. Detta kan ta flera timmar, beroende på vilken kvalité köttet har. Man kan, om man vet att köttet behöver väldigt lång tid, vänta med att lägga i de gula kantarellerna tills det är någon timma kvar av koktiden.


Låt grytan svalna och ställ den i kylen över natten.


Dag två kokar du upp grytan, har i steklök och grädde, smakar av med salt, peppar och gelé (här hade jag i lite kalvfond från flaska;)) och låter puttra ett tag. Red om du vill ha såsen tjockare. Smaka av igen och servera.


Vi börjar med en bit på 1 kilo kött

 

 Rätt fina bitar

 

 Renset bryns för att bli buljong

 

Det funkar kanon attmortla torkade trattisar och använda som krydda

 

 Det blev väldigt mumsigt!

 

 
 
@Spisat

@Spisat

26 mars 2011 11:29

Här finns bara en enda sak att säga: Matporr!
Men sila av fettet? Nää.. Vilket slöseri ;)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

26 mars 2011 12:27

Spisat: Porr när det är som bäst :D
Sila av fettet; Jo men man måste ju i alla fall föreslå det till den som inte kom på det själv men ändå ville? typ

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards