Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Ett varv till

Av Lena - 26 mars 2011 01:21

Ja, ett varv till av tankar.

När man har putsat alla kranar och andra rostfria saker i lägenheten som toarullehållarens sidor och lock, med fönsterputs. När man har pillat rent alla eluttag med våt topz. När man har gnuggat den blanka kanten runt alla spisplattor med scotch brite och Jif. När man har stuckit huvudet upp i köksfläkten och då tagit till rödsprit. När man har stoppat ner huvudet i toastolen och spottat och spolat på samma gång. När man har putsat alla trädetaljer i hela lägenheten med möbelolja. Ättika på kalkfläckar! Vad återstår då? Livet?


Nu har jag ju inte gjort något ovanstående. Inte just idag. Jag har lagat mat och nästan diskat allt. Det räcker väl långt?

Trött och så in i döden trött! Trött och sjuk och ledsen. Nej, eller, jag är egentligen allt det där men inte lika mycket. Eller, inte så illa.

Här får du ta del av en dikt av Harriet Löwehjelm som ligger så närma mitt hjärta sedan så många år så det fattar du inte! En av min älsklingsdikter.

Långt far from food!

Jag är inte olycklig även om det nu låter så. Bara lite finstämd och tankfull.


Är jag intill döden trött

Är jag intill döden trött,
ganska trött,
mycket trött,
sjuk och trött och ledsen.
Lång var vägen, som jag nött,
ingen liten vän jag mött.
Jag är trött,
ganska trött,
sjuk och trött och ledsen.


Säg, var hålls min lille vän,
rare vän,
ende vän
i den vida världen?
Hjärtat har jag hårt i bänn.
Kommer, kommer du igen,
lille vän
rare vän
i den vida världen?


Kom och hjälp mig för Guds skull,
för min skull,
för din skull,
du, som ensam kan det!
Världen är av sorger full,
allt som glimmar är ej gull.
För Guds skull,
för min skull,
hjälp mig, du som kan det!


Visst är det en väldigt fin dikt!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards