Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Nästa varv av tankar

Av Lena - 26 mars 2011 02:19

Vi sitter fortfarande uppe (01.54 piiip, sa fröken ur) och sambon vill att jag skriver något glatt. Han tyckte jag lät deppig i mitt förra inlägg.

Må så vara. Jag är inte deppig. Bara finstämd och tankfull. En matblogg måste inte handla om bara födoämnen och råvaror. Man måste även mata själen ibland.

1996 (edit: menade 1986), när jag just flyttat (från Lidköping till Västerhaninge) och jag alltid var själv med min dotter (mannen var till sjöss), så hade jag radion på. Ja, inte bara just det året så klart. Hela dagarna var radion på. Nyheter, skval, prat, sällskap, musik och kuligheter. Lilla dottern och jag i köket. Ja, jag ”bodde” i köket redan då. Jag var gravid med min son då. Mina två mest älskade!


Jag slölyssnade eftersom man gjorde så när radion var på hela tiden. Man gjorde så. Då.

Rätt var det var så stannade jag till och inte bara hörde utan verkligen lyssnade. Jag vet inte nu längre men jag tror det var själva Bodil Malmström (hon heter Malmsten och detta är den mest pinsamma felstavning jag gjort mig skyldig till!)som läste upp sin egen dikt. Jag frös till och satte mig pladask på närmsta stol och gapade och bara lyssnade. På den, då, finaste (häftigaste) dikt jag någonsin hört.

Jag glömmer aldrig den stunden. Där i mitt lilla kök. Sittandes på stolen och – lycklig med tappad haka!


Har letat på youtube och googlat men hittar inget ställe där du får detta uppläst för dig.

Kan du inte åtminstone försöka tänka dig att någon läser detta högt för dig?


Eller så läsert du det högt för dig själv



Ett bloss för moster Lillie


Vi som lever

Är bara döda på semester

Nån sorts sommargäster

Ta ett bloss för moster Lillie

Ett halsbloss & ett glas rött

Ett bloss för moster Lillie för moster Lillie har dött

Hon gick bort i strumpor med sömmar

& dödliga rock´n rolldrömmar

Hon gick bort till någonstans-

Somewhere för att det fanns

En korsning med inbromsningsspår i

Ifrån West Side Story

Sätt dig på hennes gravsten

& dingla med dina smalben

Minns skymten av hennes lår

När du var tretton år

Hon hatade regler & tjat

& ord som hata och hat

Ta ett bloss för moster Lillie

Lucky Strike & ett stort glas rött

Ett halsbloss för moster Lillie har dött

Hon gick bort i vingliga klackar

I slippriga uppförbackar

Hon sa att hon var fyrtitvå

Sån´t ändrar man inte på

Fimpa på hennes årtal

Låt Waits hålla hennes bårtal

& låt henne gå när hon går

Till Singapore

& minns alla bloss hon gav

& aska på hennes grav

På Alla helgons dag

Ta ett bloss för moster Lillie

Ett djupt bloss – ett fullt glas rött

& skåla för Lucky Lillie som gått nånstans & dött

& minns hennes slitsade kjol

Parfymerna mysk kaprifol

& ringen från Samarkand

& svarta behåband

Minns bourbon & billigt vin

Minns doften av bränd bensin

& minns alla bloss hon gav

& dansa på hennes grav

På Alla hjärtans dag

Ta ett bloss för moster Lillie låt glöden inte dö

Ett svidande halsbloss Lucky Strike

För att hon måste dö

Hon gick bort med sin walkman på

Dit icke hon går att nå

Hon tog sitt Downtown Train

Till Prince i Purple Rain.


 


Edit: tänk

 
 
Ingen bild

eva

29 mars 2011 19:36

Jag älskar den där dikten,särskilt när Bodil läser den! Hörde henne göra det för många år sen och blev helt tagen.

 
Lena

Lena

29 mars 2011 22:43

eva: Kanske hörde du den samma stund som jag. Jag skrev ju fel och har ändrat till -86! Visst blev man tagen!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards