Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Ett lchf-bröd till

Av Lena - 26 mars 2011 16:49

Jag är antingen parkering eller racer! Det jag gör det gör jag ordentligt eller inte alls. Nu är jag (trots att jag fuskar med att äta en massa kolhydrater) inne på lchf-tänket. Har man väl börjat så blir ens hjärna inställd och man ser elaka kolhydrater bakom varje skumt hörn! Hjäääälp!!!


Nu har jag bakat ett till bröd, ett mandelbröd, med recept från Birgitta Höglund.


Hon hittar på nytt varje gång hon bakar tycks det. Själv vet jag varken in eller ut vad det gäller hur man gör men det kommer nog. Sedan.


Det här brödet Birgitta bakade sa hon funkade bra som mackor och mackor vill jag ha! Brödet blev faktiskt väldigt gott även om det såg ut och lite kändes (konsistensen) som kakor. Jag blev förvånad när jag tog en tugga och det inte var sött. Visst vet jag att jag inte hade socker i smeten men sinnet (synen) blir inställt på sött när man ser brödet och smaksinnet blir lite förvirrat när det inte är sötat. Som jag sa på hennes blogg; det är som att lyft en mjölkliter man vet är full men så är den tom. Armen bara far upp utan att man fattar vad som händer. Man tar i och får handen i pannan. Smack!


Receptet har hon på sin blogg så klart (vart skulle jag annars fått det?) men jag skriver det här ändå. Jag har bilder på hur kladdiga ”kakorna” ser ut innan gräddningen och hon har bilder på det färdiga resultatet.


Jag hittade inget mandelmjöl i butiken så jag fick mala själv. Vad gör väl det? Min mandelkvarn är 30 år gammal. Några år kvar för att räknas som en antikvitet.


Mandeln blev statisk vid malningen så mitt köksgolv ser ut som en cirkusmanege!

 



Mandelbröd


1½ dl mald Mandel/Mandelmjöl

2 Ekologiska Ägg

50 gr Smör

2 msk Grädde

2 msk Psylliumfrön

2 msk Pofiber

1 tsk Bakpulver

½ tsk Havssalt


Smält smöret. Blanda med mald mandel, ägg, grädde och salt.

Rör ihop pofiber, psylliumfrön och bakpulver och rör ner i smeten.

Blanda ordentligt och låt stå och svälla i en halvtimme.

Lägg ut matskedsstora klickar på bakplåtspapper och bred ut till ovala kakor.

Det bör bli 10-12 av smeten.

Grädda på 225° i 10-12 minuter. Låt svalna på galler.


Frys in och tina eftersom i brödrost eller ugn.


 

 
 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

26 mars 2011 18:57

Tackar och bugar för att du valde mitt bröd att förgylla din LCHF-tillvaro.
Din smet ser ut att ha blivit lite fastare än min, den gick lätt att klicka ut. Kan bero på äggstorleken.
Mandelkvarn är bäst, det färdigköpta mjölet blir lite för fint till sånt här bröd. Det blir mer att tugga i av hem-malt.
Du kommer att bli en hejare på lowcarbbröd. Det är väldigt kul att hitta på nya sorter och experimetera med glutenfria och lågkolhydratiska alternativ.

Förra inlägget var bra också, på dem bara ;)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

26 mars 2011 19:37

Birgitta: Inte behöver du tacka! Det är bara att hitta på fler recept :D
Hm! Jag hade large på äggen.
Mandelkvarn var bra men jag fick mandel överallt. Kan det bero på att min mandel var kall från kylen tro.

Ja, förra inlägget ... jo men du vet. Jag måste få uttrycka mig när jag blir frustrerad. Tur jag har bloggen så inte sambon får stryk ;) Den raringen förtjänar bara kärlek!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

26 mars 2011 19:57

Fler recept kommer, jag gillar att baka :)
Kan vara olika sorters psylliumfrön kanske, med olika förmåga att suga i sig vätska.
Visst är det bra att kunna skriva av sig, frustration över dumheter ska pysa ut, så det inte blir för mycket högtryck.
Härligt med kärlek :) Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

26 mars 2011 20:21

Birgitta: Om du experimenterar med frön så ska jag baka det du hittar på! Hur många psylliumfrön kan det finnas? Trodde det bara fanns två.

Som Per Gessle säger, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Vad vore livet utan kärlek?
Kram!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

27 mars 2011 08:06

Lite luddig i mina formuleringar ibland. Menade att de kanske är lite olika gällande uppsugningsförmåga, beroende på hur de sett ut när de skördats :)
Önskar dig en fin söndag

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

27 mars 2011 11:18

Birgitta: Jag förtår :)

Ha en fin söndag du med!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards