Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

Fiskbullar i hummersås?

Av Lena - 27 mars 2011 00:15

Ja då, visst är det så att jag gillar fiskbullar! Jag brukar köpa dem som ligger i buljong, Abbas ska de va, och göra såsen själv. En bra stuvning med massor av dill (och kanske persilja och gräslök) gjord på buljongen de små liven ligger i. Jättegott!


Abba skriver på sin sida:

”Det äts en burk Abbas fiskbullar var femte sekund i genomsnitt och det är ingen tillfällighet att det är barnfamiljernas favorit. Milda smaker och massor av nyttig fisk, bara att värma. Du kan alltid ha det hemma och middagen är klar när potatisen kokat färdigt.”

 

Nu var det min svärmor som fick mig att köpa en burk. Jag hade helt enkelt glömt att de fanns. Och hon fick mig att frångå mina vanor så jag köpte en burk med fiskbullar i hummersås.

 

Det finstilta:

Fiskkött (56 %), beroende på råvarutillgång varieras sammansättningen av fisk mellan Torsk, Kolja, Sej och Kummel, vatten, potatismjöl, rapsolja, salt, kryddextrakter. Sås: Vatten, grädde, majsolja, modifierad stärkelse, hummerkött, tomatpuré, förtjockningsmedel (fruktkärnmjöl), salt, fiskbuljongextrakt, kryddor, aromer.


Att de redovisar fisksort och dess fångstområde på burkens botten med förklaringar till detta på sin etikett är toppen!



Men hur kan de kalla den ynkliga matskeden flytande röra för sås? Det är ju bara en halvmun full. Hummersmaken är väl rätt ok men du är tvungen att dryga ut eländet med något för att det ska bli något av ingenting. Och när du gjort det så är hummersmaken borta om du inte har hummerfond hemma.


Nästa gång blir det bullar i buljong och egengjord sås! Fast allra bästa bullarna gjorde jag själv. Det var länge sedan men ska laga detta inom kort igen. Laxqueneller! Det var gott det!


  

Vem skriver om fiskbullar 20 minuter över midnatt en lördag? Jo, jag!

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

27 mars 2011 08:12

Bara för att du påminde mig om min gamla favorit från 80-talet, så får du här ett gott fiskbullsrecept.
http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/04/fiskbullar-med-raksas-utan-burksmak/

Skrämmande att de får sälja sånt där skräp. Förstår att du är så upprörd att du skriver i sen timme ;)
Förresten såg pizzan mycket läcker ut. Min utan mjöl blev också god.
Ha de.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

27 mars 2011 11:23

Birgitta: Tänker inte du alltid på fiskbullar på lördagnatten? ;)
Har en massa "tyckande" som ligger på skrivbordet. När jag har tråkigt åker de iväg. Jag är dessutom en nattuggla som ofta skriver som mest efter midnatt :)

Pizzabotten ā la lchf är väl ofta ägg och ost?

Dina fiskbullar verkade goda. Mums!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

27 mars 2011 19:13

Där är vi olika, jag skriver bäst vid morgonkaffet kring 05 :)

Ja, de flesta kör nog bröd typ Oopsie, på philadelphiaost och ägg. Ett bröd som jag mest tycker smakar stekt ägg, därav mina försök att hitta på godare bröd...
Mitt mandelbröd blev en utmärkt pizzabotten :)

Om jag skulle tänka på burkfiskbullar på lördagnatten, då skulle det vara mitt i en mardröm, hemska tanke..

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Ingen bild

Åsa

27 mars 2011 22:41

Jag är också ett stort "fiskbullfan" eller snarare var kanske förut för efter att Findus tog bort sina frysta som fanns är det inte alls lika gott länge, de som ligger i buljong går ok men de där frysta som var lite större var verkligen mumsiga, de smakade riktigt mycket fisk! Gjorde alltid currysås till!

 
Lena

Lena

28 mars 2011 14:51

Åsa: Tror aldrig jag köpt frysta, missat det. Mch jag konstaterar, som sagt, att det ska var de i buljong om de ligger i burk. Får snart göra hemmlagade laxqueneller. Det är minsann alltid gott :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards