Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

Pizza och nattsurr

Av Lena - 27 mars 2011 12:41


Jag råkade radera det jag skrev sist. Är väl för nyvaken fast klockan är över tolv. Kan man bli mer irriterad? Hade huvuddelen av texten sparad så den kommer här. Dessvärre försvann ju kommentarerna också. Illa! Skjut mig!

 

Det jag hade sparat kommer nedan, om det nu är så viktigt.

Sitter och lyssnar på Simply Red och hoppar av lycka i skrivbordsstolen. Mick Hucknall är min stjärna och en av mina favoritartister.  Japp!

Att jag även älskar hårdrock hör inte hit. Inte just nu i alla fall.

Just i kväll har vi ätit pizza. Den hemgjorda varianten. Och med den där pizzadegen

 (läs kommentarerna) vars recept jag personligen fick av Nynäshamns bästa pizzabagare. Det där receptet jag lovade honom att inte lämna ut till någon alls och som aldrig någonsin hamnar här på bloggen. Får man ett sådant recept i hemlighet, ja då håller man tyst om det! Jag kan ändå säga så mycket som att trixet att få till den där bästa pizzabottnen har en väldigt enkel förklaring. Nog om det!

Vi gjorde i alla fall en riktig italiensk pizza. Om man bortser från skinkan då. Det ska ju vara en lufttorkad variant men vi tog vanlig svensk. Varför? Jo, för att vi hade den och inte ville köpa ny. Ska skriva om Lönneberga sedan.

Jag gjorde min pizzasås och sambon gjorde pizzadegen. Sambon har ju faktiskt jobbat som pizzabagare för länge sedan så det är så klart att det blev bra. De du! Mjöl på bordet och degen där och jobba! Klart!

Om jag ska vara ärlig så är jag faktiskt lite stolt över det. Jag är förlovad med en som har rejält hantverk i händerna. Det är det verkligen inte alla som har. Att han har händer stora som dasslock (nästan) och vackra ”pianofingrar” hör inte hit. Det är ju något jag får leva med!

Pizzan kletades in med pizzasåsen. Grejen sedan är att lägga färska basilikablad på pizzan och färsk mozzarella över bladen. Detta för att basilikan inte ska torka och bli bränd men ändå ge smak.

I rätt ordning:

pizzadeg

tomatsås

basilikablad

färsk mozzarella

lite skinka

lite riven ost

Och självklart så har du tryckt in en plåt i ugnen som du satt på högsta värmen och när pizzan är färdiggarnerad så tar du ut plåten och drar över pizzan dit och gräddar den till perfektion. Så klart! Hade inte väntat mig annat!


 

Trevlig söndag! 

 
 
Majsan

Majsan

27 mars 2011 22:36

Vi gjorde oxå pizza i helgen :)
Förutom tomatsås, basilika, mozzarella och riven ost lade jag på italiensk salami, ruccola, coctailtomater och riven parmesan när pizzan var färdiggräddad och till sist duttade jag över lite vitlöksolja. Mums!
Ha en härlig vecka!

http://majsansblogg.se

 
charlotta

charlotta

28 mars 2011 09:06

hoho, tummen upp - jag tycker också om simply red, serru! och pizza med för den delen.

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

28 mars 2011 14:48

Majsan: Det där lät ju ännu godare! Fast, vi tog vad vi hade och det bra det med!

Charlotta: Kan det blir bätte?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards