Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Ibland blir det som det blir med veckomatsedeln

Av Lena - 30 mars 2011 00:03

Det har liksom inte velat sig med matplaneringen på ett tag. Inget blev som det skulle och troligtvis blir inget som det är tänkt heller.


I söndags åt vi fiskgratäng. Den var vi tvungna att stå ut med till måndag lunch också fast den inte gick att äta. Jo, klart den gick att äta men så god var den inte.

Rullade spättafiléer jag ställde i en form jag bottnat med fryst och smörfräst bladspenat. Smackade i potatismos på sidan. Hällde över en sås på mjölk, grädde, ägg och kaviar på tub. Och en slurk hummerfond jag köpte någon dag. Fonden var en sådan där ”Touch of taste” och den var inte god. Kan inte begripa att alla slörkar den i såser och soppor i tid och otid? Eller är det jag som är bortskämd med egen räkfond så inget annat duger?

I alla fall blev fiskgratängen något av en omelett när äggen i den hade stelnat och det hade jag inte förväntat mig. Jag hade ett recept att fuska lite efter som jag var nyfiken på men där stod inget om det! Och smaken – njae. Såsen var god innan den gick i ugnen men när hela anrättningen var klar så fick jag medge att jag misslyckats.


Nu är sambon på kurs och det är jag och hans son som ska äta. Det blev korv stroganoff igår och pannkakor med rivna rotfrukter i idag. Som raggmunkar ungefär. Det är mat grabben gillar och man vill ju inte verka som den elaka styvmodern!


På spisen står ett långkok med färsk oxbringa med ben och puttrar tillsamman med morot, palsternacka, selleri, lök, lagerblad, persiljekvistar, pepparkorn och salt. Att jag glömde vinägerskvätten nu igen!

Vad det ska bli av den till sist har jag inte bestämt än. Köttsoppa eller bara en buljong med köttet till annat.


Rotsakspankisar gör man genom att vispa ihop en vanlig pannkakssmet och riva i hälften så mycket råriv som det är smet. Salta lite extra, smaka av och steka i smör tills de är frasiga. Lingonsylt passar bäst till och gärna knaperstekt fläsk eller bacon.


Fiskgratängen du inte ska laga!

 


När alla andra ätit av pannkakorna/ragmunkarna så bryner du smör i stekpannan, lägger i ett par dubbelvikta, saltar lite lätt och vändsteker dem extra frasiga.

Det är din belöning som är extra god!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards