Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Busfrön

Av Lena - 30 mars 2011 09:48

Nu är det omplanterat i tomatskogen! Jag har satt frön till både Tumbling Tom Red och Gardeners delight! Alla har kommit upp fint och det är kul, förväntningarna är bra mycket högre än skotten!.

Att jag inte har plats för allt på mina ynkliga fönsterbrädor får bli ett senare problem.


Jag har också satt salvia. Av massor med frön har ett enda sketet frö tagit sig. Jag förstår ingenting. De står i ett rätt ljust fönster och har lagom fukt och lagom plats och lagom värme.


Jag har varit lite grinig det sista. Det är kul med en uteplats men frösådd/förodling får inte plats inne. Visst kan jag köpa färdiga plantor senare men det är inte samma sak. Och när jag nu har skaffat dessa fröpåsar så vill jag ju ha något ut av det. Enda lösningen är nog att vi hänger upp hyllor/brädor i fönstren, med fyra kedjor, så det blir ett extra plan. Det sätter jag sambon på för han är lång och ståtlig. Själv ramlar jag ner från allt eftersom jag har grav svindel.


Hur som haver så är det ändå tomaterna som är viktigast! Efter att ha bott ”där solen aldrig lyser” och tomaterna inte ville mogna lär jag nu få mitt lystmäte! Åh, hemodlade solmogna tomater är något med det bästa jag vet!



Tumbling Tom Red, ampelkörsbärstomat

 

Gardeners delight, körsbärstomat

 

Timjan kommer att växa så det knakar ute sedan

 

1 av 7 frön Salvia har kommit upp. Satte dem för veckor sedan.

 

Salviafrön satta för över en vecka sedan. Kommer det aldrig något?

 

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 mars 2011 10:45

Hej Lena.
Nu så är jag igång sen några dagar.Tiden räcker lite bättre nu.
Åh så fina dina odlingar är ja tomater det minns jag ju att du gillar att odla mycket av och det brukar ju bli rejält med dem också.Jag har satt så lite frö i år faktiskt, Lusten har nt infunnit sig men det vanliga sitter alla fall. Men man får ju se hur det blir med de äckliga sniglarna i ä år hoppas de dött av snö och kyla allihop.Det där med hyllorna är nog ganska smart idé att göra så med
En skön onsdag tillönskas.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Karin W.

Karin W.

30 mars 2011 11:22

Jag minns att jag ett år helt enkelt placerade ut ganska höga glasburkar i ett fönster och la en lagom stor bräda ovanpå. På brädan fick det plats en hel del plantor på höjden eftersom fönstret är stort. Inte den snyggaste lösningen men enkel att åstadkomma.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Lena

Lena

30 mars 2011 13:26

Filifjonkan: Ja, jag har brukat ha tur med tomaterna när jag har sol där jag bor. Sniglar! Nä, fy! Det vill jag inte ha!
Får se om jag får sambon att sätta upp brädor. Hm! Ha en fin onsdag du med :)

Karin W: Det är en väldigt bra idé det med burkar, någon såg jag hade vaser. Men - mina fönsterbrädor är smala och vingliga så jag törs nog inte bygga uppåt på dem. Ja, något måste till. Har ju knappt plats nu när de är små!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

30 mars 2011 14:28

Det är så kul att odla eget, jag går där och kikar och petar flera gånger per dag som värsta pensiotanten! Det värsta är att jag har lite svårt att begränsa mig, så just nu har jag 17 st nya chiliplantor på G samt 4 övervintrade från förra året. Sonen kommer nog att få flytta tidigt om det ska fortsätta så här!
Kram

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

30 mars 2011 14:48

Moma: Jag behöver kasta ut sambons son! Han kan komma tillbaks när odlingssäsongen är över!
Äh, skoja!
Visst är det härligt! Jag var tvungen att plantera 4 tomatisar i varje ny kruka. Fasen vet hur det här ska sluta!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

30 mars 2011 15:32

åh, jag vill att mina frön ska gro NU!

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

30 mars 2011 19:00

Tina: Le ett soligt leende över dem så ska du se ... :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

30 mars 2011 23:51

Jisses i planteringen, här ligger vi efter, inte ett frö satt! Eller nja ;)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

30 mars 2011 23:54

Receptomaten: Sa frögurkan! Ett gurkfrö va? :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Melina

Melina

13 april 2011 11:33

Fint. Jag önskar att jag också hade ork att odla en massa grejer själv.

http://fonsterputs-umea.se

 
Lena

Lena

13 april 2011 19:19

Melina: Det räcker ju att peta ner frön så sköter det sig själv :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards