Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Att skala en kiwi

Av Lena - 4 april 2011 09:00

Glöm det med att koka upp vatten och slösa el för att skålla och skala tomater! Att Gitto kokar ägg i vattenkokaren är något jag tycker är synnerligen finurligt men det fungerar inte på tomater om man bara ska ha bort skalet. Även om det också är energibesparande.


Jag har köpt skalaren! Den skalade min kiwi på ett jehu och jag var ju tvungen att ”slösa” på en tomat för jag måste ju bara prova skalaren en gång till! Den fungerar ypperligt till detta med.


Jag ska tillstå att jag är lite paff. Det räcker med att skiva en tomat för att man ska inse att det behövs en vass kniv och att skala en tomat kräver kokande vatten. Inte! Jag har bildbevis så kolla själv!


Jag har raggat upp skalaren från Ninas köksbod. I kronor kostar den annars 69 men just nu 59. Hur länge det gäller vet jag inte. Vad jag vet är att det är värt pengarna! Supersmart sak!


 Kolla själv!

 

 Kolla här då! Den funkar!

 

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

4 april 2011 09:40

Hej Lena.
Hmm,,jag har en liknande skall testa om det fungerar med den!Men kanske man måste ha en sån som du visar . Ägg i vattenkokaren? Men äggkokaren är ju smart och går fort 5 ägg går ju samtidigt i min.Men det där med tomaterna skall jag prova för skalen är verkligen hårda och sega med oftast, Ha en skön måndag

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

4 april 2011 15:33

Äggkokare är den bästa maskin vi har, används varje dag, blir likadant varje dag. Barnen har också köpt till sina hem.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 april 2011 10:07

Filifjonkan: Jag har också en äggkokare. Den är 10 år gammal men funkar än.
Det går nog inte med vilken skalare som helst till tomaterna utan måste vara en särskild. Tror jag. Ha en fin tisdag!

Hannele på Hisingen: Visst fungera de bra, kokarna! Man får äggen perfekta utan att de spricker!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

5 april 2011 23:30

Hej igen Lena Haha näe det gick inte så bra det gick lite men inte tillräckligt så du har alldeles rätt. men däremot går det utmärkt att skiva färsk gurka med osthyveln hihi..

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

5 april 2011 23:35

Filifjonkan: Trodde nog att det skulle bli så! Det är ju därför just den här skalaren finns :)
Gurka med osthyvel blir kanon!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards